اصول چیدمان مبلمان اداری

نظر 0 1401/05/05

در طراحی فضای اداری علاوه بر مسائل فنی یک فاکتور دیگر نیز اهمیت بالایی دارد و آن آشنایی با اصول چیدمان مبلمان اداری است. طرز چیدمان مبلمان اداری نه تنها باعث زیبایی فضا می‌شود بلکه کمک می‌کند تا در محل کار احساس راحتی بیشتری داشته باشید. در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه چیدمان میز و صندلی اداری به شکل صحیح بیشتر آشنا کنیم و نکاتی در این زمینه را به شما یادآور شویم. پس با ما همراه شوید!

اصول چیدمان مبلمان اداری به زبان ساده

اگر بخواهیم اصول چیدمان مبلمان اداری را به شکل خلاصه و در قالب چند جملۀ کوتاه بیان کنیم موارد زیر از جمله نکات اساسی در این زمینه به شمار می‌آیند:

  1. ورودی شرکت یا دفتر کار را تا جای ممکن خالی نگه دارید.
  2. یک نوع تعادل بصری در چیدمان میز و صندلی‌ها و سایر وسایل موجود ایجاد کنید.
  3. برای پوشش دیوارها به شکل افراطی عمل نکنید و از شلوغی بیش از حد بپرهیزید.
  4. به مسیر رفت‌وآمد کارمندان توجه کنید و از قرار دادن وسایل و لوازم اضافی در این قسمت خودداری کنید.
  5. میز و صندلی اداری را مطابق با نیازتان و همچنین فضایی که در اختیار دارید تهیه کنید.
  6. از اهمیت روشنایی و نورپردازی در محل کار غافل نشوید و سعی کنید نور طبیعی را تا جایی که امکان دارد وارد دفتر کارتان کنید.
  7. به تکنولوژی‌های مورد نیاز کسب‌وکارتان فکر کنید و مطابق با آنها وسایل مورد نیازتان را بخرید.
  8. به فکر آینده و زمانی باشید که قصد دارید کسب‌وکارتان را گسترش بدهید.

رعایت همین نکات ساده کمک می‌کند تا چیدمان دکوراسیون اداری به بهترین شیوۀ ممکن انجام شود. در مورد هرکدام از این نکات در ادامه به‌صورت جداگانه صحبت خواهیم کرد.

شکل صحیح دکوراسیون ورودی دفتر کار

دکوراسیون ورودی دفتر کار

بدیهی است که اولین قسمت از فضای اداری که کارمندان و مشتریان با آن روبه‌رو می‌شوند ورودی و سالن انتظار دفتر است. شما باید وسایل را در این محیط به شکلی چیدمان کنید که فضا بزرگ‌تر از آنچه هست به نظر برسد. تا جایی که امکان دارد وسایل کمتری نزدیک درب ورودی قرار بدهید. اجسام سنگین مثل میزها، قفسه‌های کتابخانه، کردنزا اداری و بوفه‌ها باید دور از درب ورودی قرار بگیرند. به‌این‌ترتیب در هنگام ورود دید بهتری از کل فضا خواهید داشت و با ایجاد یک نوع خطای دید، محیط بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

ایجاد تعادل بصری به شکل صحیح

ایجاد تعادل بصری

اما منظور از ایجاد تعادل بصری چیست؟ شما برای ایجاد تعادل بصری باید یک نوع تعادل در فضا ایجاد کنید. این اصل مهمی است که باید به آن توجه کنید. وزن باید در کل فضای اتاق به شکل متعادلی توزیع شده باشد. نباید مبلمان در یک گوشه از دفتر کار شما قرار بگیرد و سمت دیگر کاملاً خالی باشد. اگر در یک سمت اتاق قفسه کتابخانه را قرار داده‌اید، یک تابلوی نقاشی روی دیوار مقابل نصب کنید تا تعادل فضا حفظ شود. اشیا و لوازم دکوراتیو نیز برای ایجاد تعادل بصری بسیار مؤثر هستند.

پوشش دیوارها

پوشش دیوار اتاق مدیریت

توجه به این نکته به‌خصوص برای دفاتر اداری کوچک بسیار مهم است. در حقیقت چیدمان مبلمان اداری در فضای کوچک تا جایی که امکان دارد باید به شکلی باشد که میز و صندلی به دیوار نچسبد. اگر محدودیت فضا به شما اجازه نمی‌دهد فاصله‌ای بین دیوار و میز ایجاد کنید حداقل سعی کنید صندلی‌های مهمان را با فاصله مناسب از دیوار چیدمان کنید تا اتاق بزرگ‌تر به نظر برسد.

توجه به مسیر رفت و آمد کارمندان

دکوراسیون صحیح فضای اداری

مبلمان باید طوری در فضای اداری چیدمان شود که کارمندان برای رفت‌وآمد مجبور به دور زدن آنها نباشند. این کار به دو دلیل اهمیت دارد. اول اینکه باعث کاهش میزان استرس کارمندان و افزایش راندمان می‌شود؛ بد نیست بدانید وقتی کارمندان در محاصرۀ تعداد زیادی میز و صندلی باشند ناخودآگاه احساس استرس و اضطراب پیدا می‌کنند. دوم اینکه در مواقع ضروری و هنگام وقوع حوادث غیر مترقبه مثل زلزله، آتش‌سوزی و... کارکنان باید بتوانند سریعاً محل را ترک کنند. برای سهولت در رفت‌وآمد اعضای تیم سعی کنید قفسه‌های کتابخانه و کمدهای بایگانی را نزدیک میزها قرار بدهید و راهروها را تا جای ممکن خالی نگه دارید.

انتخاب مبلمان مناسب؛ از اصول چیدمان مبلمان اداری

انتخاب مبلمان مناسب

وقتی مبلمان اداری شما مناسب فضایی که دارید نباشد برای چیدمان آنها به مشکل بر می خورید. در انتخاب میز و صندلی اداری باید هوشمندانه تصمیم‌گیری کنید. بودجه‌ای را که برای این کار تخصیص داده‌اید را به‌خوبی مدیریت کنید و وسایلی را تهیه کنید که به آنها نیاز دارید. از کیفیت و پارامترهای ارگونومی غافل نشوید. محصولاتی را خریداری کنید که کاربر در حین استفاده از آنها احساس راحتی بیشتری دارد. میزها باید حتی‌المقدور انعطاف‌پذیر و دارای ابعاد استاندارد باشند تا بتوان در هر فضایی از آنها استفاده کرد. این‌ها مسائلی هستند که در هنگام خرید باید مد نظر قرار بدهید.

نورپردازی و روشنایی محل کار

طرز چیدمان مبلمان اداری

یکی دیگر از اصول چیدمان مبلمان اداری این است که به نورپردازی و میزان روشنایی در محل کار توجه کنید. نورپردازی و روشنایی در محیط اداری اهمیت زیادی دارد تا جایی که یکی از دلایل ساخت و طراحی پارتیشن اداری و استفاده از آنها به جای دیوارهای بنایی همین مسئلۀ بهبود نورپردازی است. اما گاهی اوقات با چیدمان غیر اصولی دکوراسیون اداری ، شما عملاً جلوی ورود نور خورشید به فضای داخلی را می‌گیرید. سعی کنید هنگام چیدمان مبلمان اشیا سنگین، به‌خصوص کمدها و قفسه‌های کتابخانه، نزدیک پنجره‌ها یا جلوی چراغ‌ها قرار نگیرند تا میزان روشنایی کاهش پیدا نکند.

تکنولوژی های مورد نیاز

امروزه دیگر تکنولوژی تبدیل به یک پای ثابت تمامی کسب و کارها شده است. به همین جهت در هنگام چیدمان میز و صندلی اداری باید سهولت در دسترسی به عناصر تکنولوژی را نیز در نظر بگیرید. به‌عنوان مثال پورت‌های شبکه و پریزهای برق باید نزدیک میز شما باشد تا نیازی به کابل‌کشی اضافه نداشته باشید. در این مورد خرید میزهای اداری با پنل VSP به شما کمک زیادی می‌کند. پنل‌های VSP باعث سهولت در دسترسی به پریز برق، پورت USB، پورت VGA و شبکه می‌شوند.

به غیر از پورت‌ها و پریزهای برق، دستگاه‌های الکترونیکی مورد نیاز هم مهم هستند. شما ممکن است فقط به چند دستگاه کامپیوتر احتیاج پیدا کنید؛ در بعضی موارد نیز دستگاه فتوکپی، فکس، اسکنر، دستگاه چاپ و... نیز مورد نیاز هستند. در چنین شرایطی باید فضایی خالی برای قرارگیری این دستگاه‌ها در نظر بگیرید.

انعطاف پذیری؛ از اصول چیدمان مبلمان اداری

یکی از چیزهایی که باید در طرز چیدمان دکوراسیون اداری در نظر بگیرید این است که در آینده کسب‌وکار شما تا چه حد گسترش پیدا می‌کند. میزهای مدولار و انعطاف‌پذیر قابلیت تغییر ابعاد را دارند و برای زمانی که بخواهید کسب‌وکارتان را توسعه بدهید بسیار مفید واقع می‌شوند. در بعضی مواقع شاید نیاز باشد که پیشاپیش چند میز اضافه برای آیندۀ نزدیک خریداری کنید و آنها را در انبار نگه دارید. اگر درست برنامه‌ریزی کنید دیگر لازم نیست تغییرات اساسی در فضا ایجاد کنید یا اینکه محل قرارگیری وسایل را تغییر بدهید.

گروه مبلمان اداری دکوران تولید کننده انواع مبلمان اداری و پارتیشن با بیش از 80 سال سابقه راهنما و مشاور شما برای دکوراسیون و تجهیز فضای اداری است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید. منتظر شنیدن صدای شما هستیم!

امتیاز بدهید :
0.0

نظرات کاربران

title

message

021 63000