بهترین میز اداری ارگونومیک کدام است؟

نظر 0 1400/12/15

یکی از مسائل بسیار مهمی که هر تولید کننده میز اداری باید به آن توجه داشته باشد اصول ارگونومی در تولید تجهیزات اداری است. بهترین میز اداری ارگونومیک محصولی است که راندمان کاری یک شرکت را افزایش می‌دهد و کارمندان حین استفاده از آن احساس راحتی بیشتری دارند. این اصول مهم در محیط کار اداری جنبه‌های مختلفی دارند که در این مقاله ما بیشتر به بعد فیزیکی آن یعنی ارگونومی میز کار می‌پردازیم. اگر شما نیز به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه علاقه‌مند هستید این مطلب را تا انتها دنبال کنید!

تعریف ارگونومی

پیش از هر چیز بیایید یک تعریف دقیق و جامع از ارگونومی داشته باشیم. این تعریف کمک می‌کند تا بتوانید بهترین میز اداری ارگونومیک را به‌راحتی در بین هزاران نوع محصولی که در بازار موجود هستند تشخیص دهید. ارگونومی دانشی است که به طراحی محیط کار مطابق با ظرفیت‌ها و توانایی‌های انسان می‌پردازد. در این فرایند محیط‌های کاری مطابق با محدودیت‌های فیزیکی افراد تغییر کرده و دستخوش تحولاتی می‌شوند. محصولات ارگونومی اداری با این هدف تولید می‌شوند که از نیروهای کاری انسانی مراقبت کرده و سلامت جسمی و روانی آنها را حفظ کنند.

خرید میز ارگونومیک اداری به این خاطر حائز اهمیت است که هر فرد بین 6 تا 8 ساعت از ساعات شبانه‌روز را در محل کار خود سپری می‌کند. علی‌رغم تمام تمهیداتی که برای بهبود ایمنی در دفتر کار صورت‌گرفته اما هنوز هم کمتر فعالیتی را می‌شود پیدا کرد که هیچ‌گونه عامل تهدیدکننده‌ای در آن وجود نداشته باشد. به همین جهت برای افزایش بهره‌وری کارمندان و انگیزه دادن به آنها و از همه مهم‌تر جلوگیری از آسیب‌دیدگی در محیط اداری باید اقلام اداری ارگونومیک تهیه کرد. دانش ارگونومی در سه حوزۀ جسمانی، نرم‌افزاری و سازمانی قابل بررسی است که بخش جسمانی یا فیزیکال آن به ارگونومی میز کار می‌پردازد. چگونگی چیدمان وسایل کار، صندلی، میز مدیریت و در حالت کلی‌تر: دکوراسیون اداری همگی از زیرمجموعه‌های ارگونومی فیزیکال هستند. اگر می‌خواهید بیشتر در مورد دکوراسیون اداری بدانید مقالۀ ما در این زمینه را از این لینک بخوانید.

برخی از ویژگی های بهترین میز اداری ارگونومیک

ارگونومی میز کار

حتماً پیش از این در خصوص چگونگی حالت بدن، زاویۀ چشم‌ها با مانیتور، زاویۀ دست‌ها با کیبورد در حین کار با کیبورد کامپیوتر مطالبی را خوانده‌اید. تمامی این مسائل به ارگونومی میز کار برمی‌گردد. بهترین میز اداری ارگونومیک همان محصولی است که این نکات کوچک ولی پراهمیت در تولید آن رعایت شده باشد. مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک میز اداری ارگونومیک دارد موارد زیر است.

ارتفاع مناسب میز کار ارگونومیک

از ویژگی‌های مهم هنگام خرید میز ارگونومیک اداری ارتفاع مناسب آن است. ارتفاع میز باید دست کم نصف قد فرد استفاده‌کننده باشد. این ارتفاع برای بزرگسالان عددی تخمینی بین 75 تا 90 سانتیمتر است. در قسمت زیرین میز همچنین باید فضای کافی برای تحرک آزادانۀ پاها وجود داشته باشد.

صفحه اصلی میز اداری ارگونومیک

صفحه اصلی یک میز اداری ارگونومیک باید به‌اندازه‌ای بزرگ باشد که فضای کافی برای تمام وسایل و اشیا مورد نیاز کاربر را در اختیار او بگذارد. در طراحی همچنین باید به این نکته توجه شود که قسمت جلویی سطح میز محلی است که همواره از آن استفاده می‌شود. بخش میانی و انتهایی سطح اما قسمت‌هایی هستند که گهگاه یا به‌ندرت از آن استفاده می‌شود. در ارگونومی میز کار ، رنگ به‌کاررفته برای صفحۀ اصلی هم بسیار مهم است. این رنگ نباید خیلی تیره یا سفید باشد چرا که بر میزان روشنایی اثر می‌گذارد.

چگونگی قرارگیری کامپیوتر

جایگاه مانیتور کامپیوتر در قسمت انتهایی میز است. نمایشگر همچنین باید روبه‌روی کاربر باشد. کاربر باید هنگام کار با مانیتور بتواند بالاترین قسمت آن را ببیند یا به عبارتی چشم باید به‌موازات بالاترین قسمت باشد. فاصلۀ ایده‌آل چشم تا صفحه مانیتور در ارگونومی میز کار 46 سانتی‌متر در نظر گرفته شده است.

در طراحی میز اداری ارگونومیک محل کیبورد و موس قسمت جلویی میز است. وجود یک ریل کیبورد هم می‌تواند به ایجاد یک زاویۀ مؤثر بین دست‌ها و کیبورد کمک کند. ازآنجاکه سطح زیر موس باید هموار و صاف باشد در طراحی میز کار ارگونومیک ناحیه جلویی باید به شکلی طراحی شود که موس بتواند به‌راحتی بر روی آن حرکت کند.

مزایای میز اداری ارگونومیک

به شکلی خلاصه اشاره‌ای به مزایای میز اداری ارگونومیک داشتیم اما در این بخش می‌خواهیم راجع به بعضی از این مزایا بیشتر توضیح دهیم.

میز اداری ارگونومیک

کاهش خستگی با میز کار ارگونومیک

خرید میز ارگونومیک اداری کمک می‌کند تا میزان خستگی کارکنان در ساعات کاری کاهش پیدا کند. این قبیل محصولات که در طراحی آنها به شکلی ویژه به آناتومی بدن انسان توجه شده است باعث می‌شوند تا نشاط و سرزندگی در محیط اداری افزایش پیدا کند. با کاهش خستگی، تمایل افراد برای انجام فعالیت هم بیشتر می‌شود.

افزایش راندمان کاری

وقتی که کارمندان یک اداره کمتر احساس خستگی کنند تمرکز آنها نیز حین انجام فعالیت بالاتر می‌رود. با افزایش تمرکز کارها بهتر انجام می‌شود و در نتیجه رضایت مشتریان هم بیشتر خواهد شد. وجود میزهای اداری ارگونومیک و اجرای پارتیشن اداری به شکل اصولی از جمله عواملی هستند که موجب بهبود راندمان کاری می‌شوند.

جلوگیری از افزایش وزن با خرید میز ارگونومیک اداری

سلامت افراد مهم‌ترین مسئله در یک محیط اداری است. نیروهای انسانی در واقع سرمایه‌های غیر قابل جایگزین یک سازمان هستند. نشستن زیاد یکی از عوامل مهم در افزایش وزن و عوارض ناشی از آن به شمار می‌رود. با تهیه یک میز کار ارگونومیک می‌توان از بروز این‌گونه مشکلات جلوگیری کرد. امروزه ورزش و تحرک در محل کار اهمیت زیادی پیدا کرده است. به همین خاطر برخی از شرکت‌ها اقدام به تولید صندلی‌های اداری مخصوص کرده‌اند تا کارمندان با کمک آنها در حین کار، حرکات ورزشی هم انجام دهند.

میز کار ارگونومیک

با درنظرگرفتن تمامی دلایلی که تا اینجا ذکر شد بی شک به این نکته پی برده‌اید که خرید میز ارگونومیک اداری تا چه اندازه مهم است. پس برای حفظ سلامت کارمندان، بهبود راندمان کاری و جلوگیری از تحمیل هزینه‌های اضافی به شرکت بهتر است خرید میزهای ارگونومیک اداری را در فهرست اولویت‌های خود قرار دهید. گروه دکوران تولید کننده مبلمان و تجهیزات اداری با بیش از 8 دهه سابقه در این عرصه محصولاتی استاندارد و ارگونومیک را به بازار عرضه کرده تا سلامت کارمندان شما را در محل کار حفظ کند. از صفحۀ محصولات اداری ما دیدن کنید و نظرات خود را در رابطه با این مطلب با ما به اشتراک بگذارید!

امتیاز بدهید :
0.0

نظرات کاربران

title

message

021 63000