7 اصل مهم در نورپردازی اداری و اتاق کار

نظر 0 1400/12/21

محل کار به‌نوعی خانۀ دوم هر شخص به‌حساب می‌آید. برای راحتی بیشتر افراد در این محیط باید فاکتورهای متعددی را مد نظر قرار داد. یکی از موارد بسیار مهم در این بین توجه به نورپردازی اداری است. تأثیر نورپردازی در محیط اداری آن‌قدر بالا است که به شکل مستقیم بر راندمان کاری و سلامت جسمی و روانی کارمندان اثر می‌گذارد. در این مطلب قصد داریم شما را با 7 اصل مهم در نورپردازی اداری آشنا کنیم تا پروسه نورپردازی اتاق کار را به شکلی استاندارد و صحیح پیش ببرید. پس تا پایان همراه ما باشید!

v

تاثیرات نورپردازی اداری بر عملکرد کارمندان

قبل از اینکه به اصول نورپردازی اداری اشاره کنیم بد نیست نگاهی کوتاه به تأثیر نورپردازی در محیط اداری داشته باشیم. آگاهی از این اثرات کمک می‌کند تا اصول نورپردازی را جدی بگیرید و بیشتر به آنها توجه داشته باشید.

وجود نور کافی در محیط کار سبب شادابی و نشاط کارمندان می‌شود. همچنین تمرکز افراد حین انجام فعالیت بالا می‌رود و هر دوی این موضوعات در کنار هم منجر به بهبود راندمان کاری خواهد شد. بدیهی است که بهبود راندمان کاری به جلب رضایت مشتریان و بهبود کیفیت در ارائه خدمات و محصولات می‌انجامد. همۀ این موارد ریشه در توجه به یک مسئلۀ به‌ظاهر کم‌اهمیت ولی در حقیقت مهم دارد یعنی: شکل نورپردازی اتاق کار.

تاثیر نورپردازی در محیط اداری بر سلامت کارمندان

مهم‌ترین تأثیر نورپردازی اداری نقشی است که این موضوع در سلامت کارکنان دارد. چنانچه روشنایی محل کار به شکلی اصولی و درست پیاده‌سازی شود در وهله اول از خستگی چشم‌ها جلوگیری می‌کند. در عوض فقدان نور کافی افزایش استرس، سردرد، اختلال در ساعت کاری بدن و خستگی جسمی را به دنبال دارد. اگر از این آسیب‌های مخرب جلوگیری به عمل نیاید در درازمدت تأثیرات سوء آن در سلامت روحی و روانی افراد نیز نمود پیدا می‌کند. به همین خاطر است که نورپردازی اتاق کار یک امر مهم و قابل توجه تلقی می‌شود.

حالا که تا حدودی با تأثیرات این مسئله آشنا شده‌اید بهتر است به سراغ اصول مهم در نورپردازی محیط اداری برویم و به آنها بپردازیم.

7 نکته مهم که به بهبود نورپردازی اداری کمک می کند

نورپردازی اتاق کار

1-تلفیق نور طبیعی و مصنوعی

مطلبی که در خصوص سلامت کارکنان گفته شد با این نکته ارتباط تنگاتنگی دارد. نتایج تحقیقات آکادمیک پزشکی در چند دانشگاه غربی نشان داده وقتی افراد در معرض نور طبیعی قرار بگیرند روز کاری مفیدتری خواهند داشت و شب‌ها هم بهتر می‌خوابند. به همین جهت معمولاً دکوراسیون اداری به‌گونه‌ای انجام می‌شود که نور خورشید و نور چراغ‌ها در کنار هم به کار برود. برای اطلاع از دیگر نکات مهم دکوراسیون اداری پیشنهاد می‌کنیم مقاله ما در این زمینه را از اینجا بخوانید.

برای گردش بهتر نور طبیعی در محیط کار از پارتیشن اداری به‌جای دیوارهای بنایی استفاده می‌شود. پارتیشن های اداری شیشه ای به دلیل داشتن سطحی شفاف به‌خوبی نور را از بین جداره‌ها عبور داده و به تلفیق نور طبیعی و مصنوعی کمک می‌کنند.

2-میزان تابش نور

تنظیم شدت و میزان نور هم اصل مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد. همان‌طور که کمبود نور در محل کار مضر است، شدت بالای آن هم باعث کاهش تمرکز و خستگی می‌شود. در این مقوله نباید افراط و تفریط بشود. کارشناسان برای تنظیم میزان روشنایی معیارهایی مشخص کرده‌اند تا نور استاندارد اتاق کار به شکل دقیق تنظیم شود. همین میزان روشنایی استاندارد است که منجر به نورپردازی اتاق کار به شکل اصولی خواهد شد. به‌عنوان مثال این میزان برای محلی مانند آشپزخانه باید کمتر از محلی باشد که افراد در آن با کامپیوتر کار می‌کنند.

3-رنگ، دما و جهت نورپردازی اداری

نورپردازی محیط اداری

توجه به رنگ، دما و جهت نورپردازی در محیط اداری نیز بسیار مهم است. چراغ‌هایی با نورهای گرم مثل زرد یا نارنجی بیشتر برای ساعات استراحت مناسب هستند. نورهای سفید یا آبی نیز برای زمان کار مناسب است. دمای بالا فضا را گرم‌تر و صمیمی‌تر کرده و دمای پایین حالت منظم‌تری به فضا می‌دهد. حالت ایده‌آل برای نورپردازی اداری به این شکل است که با گذشت زمان در طول شبانه‌روز، نور هم تغییر کند. به‌این‌ترتیب در ساعات اولیه صبح از رنگ‌های روشن استفاده شده و سپس در هنگام ظهر و بعد از آن به‌تدریج روشنایی گرم‌تر می‌شود. جهت تابش نیز مهم است تا اختلالی در دید کارمندان ایجاد نکند. طراحان دکوراسیون برای این منظور از ترکیب نورهای مختلف کمک می‌گیرند.

4-نوع لامپ به کار رفته برای نورپردازی اتاق کار

امروزه دیگر لامپ‌ها شکل ساده و یکنواخت قدیمی را ندارند. انواع مختلفی از لامپ‌ها طراحی شده و هرکدام از آنها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. بسته به نوع طراحی و دکوراسیون اتاق کار می‌شود از چراغ‌های LED ، لامپ‌های آویز معمولی، لامپ‌های فلورسنت یا همان مهتابی بهره گرفت.

5-چراغ های هنری

این نوع از چراغ‌ها که شکل و شمایل مدرن‌تری نسبت به بقیه دارند در بهبود ظاهر کسب‌وکار شما نقش اساسی دارند. باید بدانید که چراغ های دکوراتیو یا تزئینی با ظاهر چشم نوازی که دارند قادر هستند توجه مشتریان را جلب کرده و ارباب‌رجوع‌های شرکت شما را تحت تأثیر قرار دهند. به‌هرحال ظاهر و زیبایی چیزی نیست که بشود به‌سادگی از کنار آن گذشت. برای یک فروشگاه مهم‌ترین قسمتی که می‌شود این نمونه از چراغ‌ها را در آن تعبیه کرد ویترین است. ویترین بیش از دیگر قسمت‌های فروشگاه در معرض دید قرار دارد پس باید ظاهری موجه داشته باشد. برای یک شرکت میز پیشخوان جایی است که ویترین کسب‌وکار محسوب می‌شود و به همین خاطر باید در ذهن مخاطب تصویر مناسبی ایجاد کند.

6-چراغ های سقفی و دیواری برای نورپردازی اداری

نورپردازی میز کار

برای نورپردازی محیط اداری باید از چراغ های سقفی و دیواری در کنار یکدیگر استفاده کنید. استفاده از این روش برای نورپردازی دلایل مختلفی دارد. یکی از این دلایل این است که شدت و زاویه تابش به شکلی مناسب تنظیم می‌شود مثلاً نورپردازی سقف اداری زاویۀ تابش مستقیم برای سطح یک میز دارد و چراغ دیواری به شکل غیر مستقیم به آن نور می‌رساند. علت دیگر برای این کار می‌تواند محدودیت فضا باشد. اگر محل کار شما در یک فضای کوچک واقع شده است تنظیم روشنایی به این شکل کمک می‌کند تا محیط بازتر و بزرگ‌تر به نظر برسد. در ارگونومی محیطی این مسائل از فاکتورهای اصلی به‌حساب می‌آیند. مقالۀ سایت sciencedirect از این لینک می‌تواند به درک بهتر شما از این موضوع کمک کند. برای اطلاع از ارگونومی فیزیکی نیز می‌توانید به مقاله بهترین میز اداری رجوع کنید.

7-صرفه جویی در مصرف انرژی

صرفه‌جویی در مصرف برق به غیر از کاهش هزینه های اقتصادی بر بهبود مسائل زیست‌محیطی و گرمایش جهانی هم تأثیر مثبت می‌گذارد. به همین جهت نورپردازی اتاق کار باید به‌گونه‌ای انجام شود که این اصل مهم در آن رعایت شده باشد. در تمامی فضاهای اداری راهروها و اتاق‌هایی وجود دارند که به‌ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای تأمین روشنایی این بخش‌ها می‌توان از چراغ‌های تایمر دار یا LED که مصرف انرژی را کاهش می‌دهند بهره گرفت.

گروه دکوران نامی آشنا در زمینۀ طراحی و اجرای دکوراسیون اداری با تیمی حرفه‌ای و کارآزموده در تمامی مراحل ایجاد یک محیط کاری ایده‌آل و مناسب همراه و مشاور شما خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در واحد طراحی و قراردادها تماس بگیرید.

امتیاز بدهید :
0.0

نظرات کاربران

title

message

021 63000