انواع ورق ام دی اف و روکش آنها

نظر 0 1401/02/02

ورق ام دی اف در تولید مصنوعات چوبی جزو متریال اصلی محسوب می گردد. این فراورده چوبی امروزه به سبب ویژگی‌های خاصی که دارد کاربرد بسیار گسترده‌ای در صنعت پیدا کرده است. MDF برای تولید محصولات اداری نظیر پارتیشن اداری، صندلی‌های چوبی، کابینت MDF، طراحی دکوراسیون داخلی، دیوارپوش و کف‌پوش مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورق MDF انواع مختلفی دارد که هرکدام از نظر ظاهری و موارد استفاده تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در این مقاله قصد داریم به شکل خلاصه انواع ورق MDF را به شما معرفی کنیم. هرکدام از کلاس‌های این فراورده چوبی می‌تواند با روکش‌های متنوعی پوشانده و تزئین شود تا علاوه بر زیبایی ظاهری مقاومت و دوام آنها نیز افزایش پیدا کند.

ورق ام دی اف چیست؟

عبارت MDF مخفف کلمات (Medium Density Fibreboard) به معنی تخته فیبر با چگالی متوسط است. به گواهی تاریخ نخستین‌بار فردی به نام ویلیام میسون که از دوستان دانشمند معروف توماس ادیسون بود در سال 1925 اقدام به تولید ورق ام دی اف کرد. گذشت زمان نشان داد که این متریال تا چه اندازه می‌تواند کاربردی باشد و در تولید مصنوعات چوبی مفید واقع شود. امروزه کشورهای بسیاری اقدام به تولید و صادرات انواع ورق MDF نموده‌اند که از جملۀ آنها می‌توان به آلمان، اتریش، ایتالیا، ترکیه و اسپانیا اشاره کرد. (برای اطلاع از تاریخچه این محصولات خواندن مطلب موجود در این آدرس را به شما پیشنهاد می‌کنیم.) به غیر از انواع MDF که تخته فیبرهایی با چگالی متوسط هستند تخته فیبر با چگالی پایین هم وجود دارد که با نام "نئوپان" شناخته می‌شود. این فراورده‌های چوبی از MDF سبک‌تر و ضعیف‌تر بوده و قیمت پایین‌تری نیز دارند. از نئوپان بیشتر برای ساخت وسایلی استفاده می‌شود که لازم است وزن پایین‌تری داشته باشند.

انواع ورق MDF

به غیر از این دو مورد، فراورده چوبی دیگری هم به نام HDF وجود دارد که با نام تخته چوب متراکم و تخته سخت نیز از آن یاد می‌شود. این دسته از محصولات مقاومت بسیار بالایی دارند و قیمت آنها نیز در مقایسه با MDF بیشتر است. در ادامه به کلاس‌های مختلف این فراورده‌های چوبی اشاره کوتاهی خواهیم داشت.

انواع ورق ام دی اف نازک و کاربرد آنها

اولین نوع ورق MDF کلاس A است که کمترین ضخامت را دارد. این دسته از تخته‌های MDF بیشتر در ساخت دیوارپوش و کف‌پوش، صنعت خودروسازی، دیواره‌های پشتی کتابخانه و کابینت و رویه درب‌های چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بخش بزرگی از طراحی دکوراسیون داخلی با کمک این گروه انجام می‌شود.

انواع MDF با ضخامت بالا و موارد استفادۀ آنها

ورق ام دی اف

تخته‌های ضخیم MDF برای ماشین‌کاری بسیار مناسب هستند. این دسته که با نام کلاس B شناخته می‌شوند مقاومت و دوام بالاتری دارند و کار با چوب روی آنها آسان‌تر است.

کلاس C

در صنعت مبلمان ، MDF کلاس C نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. این نوع از ورق MDF در برابر خوردگی و فرسایش مقاوم است و به همین خاطر در تولید مبلمان اداری و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق ام دی اف کلاس D

یکی دیگر از انواع ورق MDF کلاس D است که علاوه بر داشتن ویژگی‌های کلاس C در مقابل رطوبت نیز مقاوم است. این کلاس MDF به دلیل ماندگاری و دوام بالایی که دارند در بین مشتریان بسیار پرطرفدار هستند. در ساخت MDF کلاس D از نوعی چسب مخصوص استفاده می‌شود و علت مقاومت آن نیز ریشه در وجود همین چسب دارد. در محل‌هایی مثل آشپزخانه که چوب کابینت در معرض رطوبت مداوم قرار دارد یا پارکت‌های ساختمان استفاده از این نوع ورق MDF توصیه می‌شود.

کلاس E و F، نوعی دیگر از MDF

رطوبت تنها عاملی نیست که باعث فرسایش و خرابی چوب می‌شود. عوامل دیگری نیز هستند که امکان دارد به فراورده‌های چوبی آسیب برسانند. از جملۀ آنها می‌شود به قارچ‌ها و حشرات اشاره کرد. چوب همواره یک محل مناسب برای رشد قارچ‌ها و تجمع حشراتی نظیر موریانه بوده است. علت آن نیز به این خاطر است که فراورده‌های چوبی رطوبت را به‌راحتی جذب می‌کنند و قارچ‌ها نیز در چنین فضایی فرصت رشد خوبی دارند. ورق های MDF کلاس E با این هدف تولید می‌شوند که آسیب‌های این‌چنینی به پایین‌ترین میزان خود برسد. در ساخت این دسته از MDFها از مواد مخصوص ضد قارچ و نوع خاصی از حشره‌کش استفاده می‌شود تا درصد ایمنی آنها در برابر این عوامل مخرب را بالا ببرد.

کلاس F نوع دیگری از MDF است که در برابر آتش مقاوم است. استفاده از این نوع MDF در کتابخانه‌ها، محیط‌های آموزشی مثل آزمایشگاه، اتاق‌های بایگانی، انبارها و مواردی از این دست توصیه می‌شود. در این محیط‌ها خطر آتش‌سوزی به دلیل وجود مواد قابل اشتعال وجود دارد. از طرف دیگر به دلیل وجود اسناد و مدارک یا کالاهای باارزش در این مکان‌ها باید اقدامات لازم جهت افزایش ایمنی انجام شود.

کلاس G تا L

علاوه بر موارد یادشده در بالا نمونه‌های دیگری از ام دی اف وجود دارد که در کلاس‌های جداگانه‌ای دسته‌بندی می‌شوند. به‌عنوان مثال تخته چوب متراکم یا همان HDF در کلاس G قرار می‌گیرد. کلاس H دسته‌ای است که عایق صدا و حرارت است. کلاس I که در مصارف خانگی و اداری کاربرد دارند به سبب وجود روکش‌های تزئینی در بین مصرف‌کنندگان محبوبیت پیدا کرده‌اند. J کلاس دیگری است که بیشتر برای درب‌های چوبی و به‌عنوان روکش مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بین همۀ این‌ها MDF کلاس K اهمیت بالاتری دارد. شرکت های صنعتی از این نمونه برای ساخت پارتیشن اداری بهره می‌برند.

جهت سفارش پارتیشن ام دی اف اداری روی لینک موجود در این قسمت کلیک کنید.

کلاس L ،که در ادامه راجع به آن بیشتر توضیح خواهیم داد، روکش ام دی اف هایگلاس دارد که درست مثل شیشه شفاف و براق هستند.

انواع روکش ورق ام دی اف

روکش ورق ام دی اف

بر روی سطح MDF معمولاً روکش‌هایی کشیده می‌شود تا هم زیبایی ظاهری آن افزایش پیدا کند و هم استحکام آن بیشتر شود. همچنین تمیزکردن سطح MDF نیز با وجود این روکش‌ها راحت‌تر خواهد بود. در این قسمت به محبوب‌ترین این روکش‌ها می‌پردازیم. در کنار این روکش‌ها نوارهای PVC نیز بر روی لبه‌های برش خورده، توسط دستگاه های تمام اتوماتیک نصب می گردد.

روکش لمینت ورق ام دی اف

این روکش ها تنوع بالایی از نظر طرح و رنگ داشته و قیمت مقرون به صرفه‌ای نیز دارند. نقطه‌ضعف آنها در این است که در برابر عوامل فرسایشی چندان مقاوم نیستند.

روکش ملامینه

روکش ملامینه از پرکاربردترین روکش‌ها برای ورق MDF به شمار می‌آید. این روکش‌ها در عین حال که تنوع بالایی دارند، قیمت آنها نیز بسیار مناسب است و همچنین در برابر عوامل فرسایشی مقاوم هستند و از این نظر جایگزین خوبی برای لمینت خواهند بود.

روکش چوبی

با کمک لایه‌های نازک طبیعی چوب‌های بلوط، ملچ و راش این نوع روکش‌ها تولید می‌شود. این نمونه از روکش های MDF بیشتر به‌خاطر زیبایی ظاهری مورد توجه هستند و جلوه زیباتری به چوب می‌دهند. کاربردهای آنها تا حد زیادی جنبۀ تزئینی دارد و نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به نوع‌های دیگر دارند.

روکش ام دی اف هایگلاس

روکش هایگلاس ام دی اف

سطح براق و آینه‌ای هایگلاس به‌گونه‌ای است که گاهی با شیشه اشتباه گرفته می‌شود. استفاده از این روکش‌ها در میزهای مدیریتی و همچنین پیشخوان بسیار متداول است. به غیر از آن برای تولید کابینت‌ها نیز این روکش گزینه مناسب و ایده آلی به شمار می‌رود اما باید توجه داشته باشید که سطح هایگلاس به‌راحتی لک شده و در برابر خط و خش نیز چندان مقاوم نیست.

ممبران چرم

روکش وکیوم یا روکش ممبران چون که با دستگاه وکیوم روی مغزی MDF چسبانده می‌شود با نام وکیوم هم شناخته می‌شود. ممبران انعطاف‌پذیری بالایی دارد و تنوع آن حتی مشکل‌پسندترین افراد را نیز راضی می‌کند.

روکش ورق ام دی اف اکریلیک

اکریلیک تا حد زیادی به هایگلاس شباهت دارد. تفاوت این دو مدل در این است که اکریلیک ضخامت بالاتری دارد به‌طوری که می‌توان آن را برای محل‌هایی که دارای اختلاف سطح هستند نیز به کار برد. انعطاف‌پذیری آکریلیک نیز در مقایسه با هایگلاس بیشتر است. تا اینجا توضیح تقریباً کاملی در مورد MDF و روکش‌های مورد استفاده برای آن ارائه کردیم.

امیدواریم که توانسته باشیم با این مطلب به شما در انتخاب بهتر محصولات اداری با توجه به نیازتان کمک کرده باشیم. نظرات خود را در رابطه با این مقاله با ما به اشتراک بگذارید!

امتیاز بدهید :
0.0

نظرات کاربران

title

message

021 63000