طراحی سالن همایش و آمفی تئاتر

1401/01/12

طراحی سالن همایش باید بی‌نقص و عالی انجام شود به این دلیل که این محل همواره میزبان جمعیت بزرگی از تماشاچیان و مستمعین است. طبیعتاً جایی که بینندگان زیادی حضور داشته باشند حساسیت به آراستگی فضا هم بالا می‌رود. در این مطلب قصد داریم شما را با معیارهای طراحی و اجرای سالن همایش و آمفی تئاتر آشنا و نکاتی را که برای تجهیز و دکوراسیون سالن آمفی تئاتر لازم است رعایت شوند را برای شما شرح دهیم.

اهمیت توجه به طراحی سالن همایش

اجرای سالن همایش

قدمت آمفی تئاتر به تمدن یونان و روم باستان برمی‌گردد. زمانی کاربرد این محل تا حدودی متفاوت بود. امروزه پیشرفت علم و گذر زمان باعث شده تا روش طراحی سالن همایش نیز، برای تطبیق با نیازهای جدید جوامع، دستخوش تغییراتی شود. آمفی تئاتر که با نام‌های تماشاخانه و سینما هم از آن نام می‌برند به شکلی ساخته می‌شود که گنجایش یک جمعیت بزرگ را داشته باشد. تغییر کاربری این امکان سبب شده تا در طراحی یک سالن همایش مدرن و امروزی علاوه بر عناصر زیبایی‌شناختی به یک سری موارد فنی هم توجه ویژه‌ای شود. مواردی مثل سیستم صوتی، پخش و ضبط تصویر، نحوۀ چیدمان مبلمان، سیستم نورپردازی، دیوارپوش‌ها و... همه از جمله مسائل حائز اهمیت در طراحی و اجرا هستند.

سالن اجتماعات در زمره اماکن فرهنگی هنری به‌حساب می‌آید. در این محل‌ها هست که هنرمندان و فرهیختگان در برابر تماشاچیان و مستمعین هنر خود را به نمایش گذاشته یا سخنرانی می‌کنند. در نتیجه باید در طراحی چنین محیطی از مجریان و مهندسان خبره و باتجربه کمک گرفت تا لطمه‌ای به اجرای نمایش وارد نشود. سالن اجتماعات از اجزای مختلفی تشکیل شده که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

قسمت های مختلف یک سالن همایش

طراحی سالن آمفی تئاتر

بزرگ‌ترین بخش یک سالن همایش فضای اصلی آن است. در این قسمت است که تماشاچیان حضور پیدا می‌کنند و برنامه‌ها اجرا می‌شود. متراژ ساختمان و نوع معماری تأثیر مستقیمی بر ظرفیت سالن، اندازه سن و دیگر فاکتورها برای اجرای سالن همایش می‌گذارد. دومین بخش بزرگ آمفی‌تئاتر ، لابی آن است که مدعوین پیش از شروع برنامه در آن حضور به هم می‌رسانند. بخش سوم راه‌پله‌ها و راهروهای ورودی و خروجی هستند. معمولاً محل ورودی و خروجی متفاوت است تا هدایت جمعیت آسان‌تر انجام شود. در سالن های تئاتر بخشی به نام اتاق تعویض لباس و گریم هم در پشت صحنه وجود دارد. بخش دیگری تحت عنوان فضای استراحت نیز در پشت صحنه تعبیه می‌شود که در بین سخنرانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اتاق کنترل یک بخش نسبتاً جدید به‌حساب می‌آید چرا که پیش از اختراع سیستم‌های صوت و تصویر در نمونه‌های قدیمی این اماکن وجود نداشته است. تجهیزات اتاق فرمان سالن همایش اما امروزه نقشی بسیار کلیدی در چنین محل‌هایی ایفا می‌کنند. در این بخش است که کارهای مربوط به صوت، تصویر و نورپردازی انجام می‌شود. بخش آخر سرویس‌های بهداشتی است که برای تماشاچیان و عوامل پشت صحنه در دو قسمت مجزا واقع شده است. اما برای تجهیز و طراحی هرکدام از این بخش‌ها باید مراحل مختلفی طی شود که به آن خواهیم پرداخت.

مراحل طراحی سالن همایش

تجهیز سالن آمفی تیاتر

مشاوره

گام اول در طراحی سالن آمفی تئاتر ارائه مشاوره‌های لازم به کارفرما است. در این جلسات توجیهی مشخص می‌شود که کارفرما چه توقعاتی از مجری پروژه دارد. مجری همچنین امکاناتی که برای اجرای سالن همایش لازم است فراهم شود را لیست کرده و در اختیار کارفرما قرار می‌دهد. بازدید از محل و ارائه طرح‌های اولیه نیز جزو مقدمات تجهیز و دکوراسیون سالن همایش به شمار می‌آید.

طراحی سالن همایش به صورت سه بعدی

یک تصویر سه‌بعدی که وضعیت سالن همایش را پس از اجرا نمایش می‌دهد بهتر از تصاویر ساده و یا نقشه‌های اولیه قابل درک است. درست مثل پلان سالن همایش ، این طراحی‌ها نیز ممکن است بارها و بارها در این فرایند تغییر کنند تا در نهایت نتیجۀ ایده‌آل کارفرما به دست بیاید.

نحوه چیدمان صندلی های سالن همایش

روش‌های متنوعی برای چیدمان صندلی های سالن همایش وجود دارد و عوامل متعددی بر اینکه کدام شیوه انتخاب شود تأثیر می‌گذارند. از جمله این عوامل می‌شود به کاربری سالن، متراژ بنا، شکل معماری و ارتفاع سالن اجتماعات اشاره کرد. مثلاً در طراحی سالن سینما اغلب راهروهایی در بین ردیف صندلی‌ها در نظر گرفته می‌شود تا رفت‌وآمد افراد به‌آسانی انجام شود. برای سالن های همایش اما می‌توان طراحی متحد و یکپارچه را پیاده‌سازی کرد.

یکی دیگر از نکات مهم برای چینش صندلی‌ها توجه به زاویه دید حضار است. برای این منظور تکنیک گرادیان بندی به کار گرفته می‌شود که در نتیجه آن بین ردیف‌ها اختلاف سطح به وجود می‌آید. این اختلاف سطح موجب می‌شود تمامی حضار بدون هیچ مشکلی نسبت به سن دید کامل داشته باشند. ارتفاع سالن همایش باید به‌قدری باشد که گرادیان بندی در آن امکان‌پذیر باشد.

تهیه نقشه های نهایی

در پایان نقشه‌های نهایی به همراه تصاویر (رندرهایی) از محیط تهیه می‌شود که وضعیت سالن را پس از اجرای پروژه نشان می‌دهد. بعد از آن پروسه اجرای سالن همایش کلید می‌خورد. طراحان در این نقشه‌ها تمام جزئیات مربوط به تجهیز و دکوراسیون سالن همایش را می‌گنجانند. این جزئیات اطلاعات مربوط به نحوۀ چیدمان صندلی‌ها، طراحی سن، روش نورپردازی، چگونگی پیاده‌سازی سیستم صوتی و تصویری و... را در برمی‌گیرد.

ملاحظاتی که باید در دکوراسیون سالن آمفی تئاتر در نظر بگیرید

تجهیز دکوراسیون سالن اجتماعات

رعایت یک سری نکات که جزو استانداردهای طراحی سالن همایش و آمفی تئاتر محسوب می‌شوند در پروسه دکوراسیون سالن همایش ضروری است. غفلت از این نکات نتیجه‌ای را برای شما رقم خواهد زد که چندان مطلوب نیست. موارد زیر تنها تعدادی از مهم‌ترین نکات در طراحی سالن آمفی تئاتر هستند.

مسائل زیبایی شناختی

داشتن ظاهری زیبا و چشم‌نواز برای سالن آمفی تئاتر امری حیاتی است. با آراستگی محیط، نمایش یک فیلم یا تأثیر یک سخنرانی بسیار بیشتر خواهد شد. مدعوین وقتی در چنین فضایی قرار بگیرند به این مسئله پی می‌برند که میزبان برای آنها ارزش و احترام قائل بوده است پس با میل و رغبت بیشتری نمایش را دنبال می‌کنند. همچنین وقتی محیط راحتی را تدارک دیده باشید در طول مراسم هیچ‌کس احساس خستگی نخواهد کرد و تمرکز افراد نیز بر روی موضوع بیشتر می‌شود.

تجهیزات الکتریکی

تجهیزات نورپردازی، اتاق فرمان، سیستم‌های صوت و تصویر نظیر بلندگوها، میکروفن و... همگی جزو لوازم الکتریکی هستند که یک سالن آمفی تئاتر به آن احتیاج دارد. جایگاه این تجهیزات و محل قرارگیری آنها باید طوری باشد که نور در تمامی نقاط به میزان کافی وجود داشته باشد و صدا به‌خوبی به گوش برسد. همچنین سیم‌کشی محل باید با روشی اصولی انجام شود تا اختلالی در رفت‌وآمد مدعوین ایجاد نکند.

رشته‌های سیم نباید در معرض دید باشند چرا که بر زیبایی فضا اثر منفی می‌گذارند. برای رعایت تمامی این نکات باید مهندسان نقشه‌های مناسبی را تهیه کرده و در اختیار تیم اجرا قرار بدهند.

آکوستیک سالن

در مورد اینکه سیستم صوتی باید در قسمت‌های مشخصی از آمفی‌تئاتر تعبیه شود صحبت کردیم. اما باید بدانید این اقدام به‌تنهایی برای وضوح و بهبود کیفیت صدا کافی نیست. آکوستیک سالن آمفی تئاتر است که کمک می‌کند نویز در صوت ایجاد نشود. تجهیزات آکوستیک اعم از دیوارپوش‌ها، کف‌پوش‌ها و عایق‌ها هستند که صداهای مزاحم را در محیط از بین می‌برند. تیم اجرا باید در طراحی سالن همایش این مسئله را مد نظر داشته باشد تا هیچ عاملی باعث حواس‌پرتی تماشاچیان نشود.

اگر قصد دارید پروژه طراحی سالن همایش را شروع کنید و به دنبال یک تیم حرفه‌ای می‌گردید شرکت دکوران در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. ما با تیمی کارآزموده و متخصص در عرصه طراحی و اجرای سالن‌های همایش و آمفی‌تئاتر قادر هستیم ایده‌ها و انتظارات شما را به واقعیت تبدیل کنیم. کارشناسان ما در بخش طراحی و قراردادها شما را در جریان جزئیات کار قرار می‌دهند. منتظر تماس شما هستیم!

سوالات متداول

برای اینکه تماشاگران و افراد حاضر در سالن تصویر واضحی را از سن داشته باشند.
تجهیزات آکوستیک اعم از دیوارپوش‌ها، کف‌پوش‌ها و عایق‌ها هستند که صداهای مزاحم را در محیط از بین می‌برند.
title

message

021 63000