کاربرد اتصالات الیت در ساخت میز اداری

نظر 0 1400/11/12

استفاده از اتصالات الیت یا به انگلیسی: Minifix در ساخت مصنوعات چوبی و MDF بسیار رایج است. به‌کارگیری این قطعات مزیت‌های بسیاری هم دارد که نمی‌توان منکر آن شد. در این مقاله می‌خواهیم کمی درباره کاربرد اتصالات الیت در ساخت میز اداری صحبت کنیم. اگر شما نیز کنجکاو هستید تا در مورد نقش پیچ الیت در تولیدات اداری بیشتر بدانید تا انتها همراه ما باشید!

اختراع و تاثیر اتصالات الیت در تولیدات اداری

پیچ الیت

در سال 1980 اولین نمونه از قطعه‌ای که بعدها با نام Minifix شهرت پیدا کرد اختراع شد. این قطعه کاربردی در ایران با نام اتصالات الیت ، پیچ الیت یا پیچ توکار ام دی اف نیز شناخته می‌شود. شرکت HAFELE ابداع‌کننده این پیچ خاص بود و توانست شیوه کار با چوب را به شکلی اساسی تغییر دهد. پیش از ساخت این محصول، به هم پیوستن قطعات کوچک و بزرگ چوب به شکل دیگری انجام می‌گرفت. روش سنتی کار با چوب را همه می‌شناسند: استفاده از میخ یا پیچ‌های فلزی معمولی. این کار اما معایبی را به دنبال داشت که در ادامه به آن می‌پردازیم.

روش نصب پیچ الیت بسیار راحت‌تر از آن است که تصور می‌کنید. این قطعۀ کوچک اما مهم امروزه یک شیوۀ اتصال با ضریب امنیت بالا را به وجود آورده است و به‌نوعی یک استاندارد در صنایع MDF به شمار می‌رود. پیچ‌های Minifix در بازار شکل‌های مختلفی دارند که هرکدام برای موارد به خصوصی مورداستفاده قرار می‌گیرد. انواع معروف آن شامل: پیچ الیت سیلندر بلند، الیت سیلندر کوتاه، پیچ الیت دوطرفه، صفحه بلند و بازویی می‌شود.

اتصالات الیت از سه قسمت اصلی تشکیل شده‌اند. اولین تکه توپی نام دارد که به شکل یک استوانۀ فلزی است. هنگامی‌که این توپی با کمک پیچ‌گوشتی یا چهارسو چرخانده شود دو قسمت ام‌دی‌اف به هم متصل خواهد شد. دومین تکه پین از جنس فلز است که یک طرف آن که دارای لبه شیاردار است با توپی درگیر می‌شود. سومین قسمت رول‌پلاک است که معمولاً از جنس پلاستیک ساخته می‌شود. البته نمونه‌هایی از پیچ minifix وجود دارد که بدون رول‌پلاک هستند. اگر می‌خواهید بیشتر در مورد تاریخچه این محصول بدانید این لینک را دنبال کنید.

دستگاه های الیت زن

دستگاه CNC - الیت زن

برای انجام عمل سوراخ‌کاری و آماده‌سازی قطعات MDF دستگاه‌های CNC مخصوصی وجود دارد که به آنها الیت زن می‌گویند. این دستگاه‌های اتوماتیک که دقت بسیار بالایی دارند قادر هستند تکه‌های کوچک و بزرگ ام دی اف را مطابق با اندازه‌های تعیین شده سوراخ کرده و امکان قرارگیری پیچ‌های الیت در بین قطعات فراهم کنند.

برای جاگذاری پیچ Minifix لازم است که محورهای عمودی و افقی ام‌دی‌اف سوراخ‌کاری شود. غالباً دستگاه‌های الیت زن این کار را با استفاده از مته‌های مخصوص سه نیش کف تراش که بر روی آنها قرار گرفته انجام می‌دهند. برای تنظیم اندازه‌های لازم از سیستم هوش مصنوعی که روی دستگاه وجود دارد استفاده می‌شود. این فرایند با سرعت و دقتی بالا صورت می‌گیرد و امکان خطا در آن (برخلاف روش سنتی) بسیار ناچیز است که خود یک مزیت بزرگ به شمار می‌آید.

اگر بخواهیم شیوه قدیمی کار با چوب را در مقام مقایسه با این روش کنار هم بگذاریم خواهیم دید که چه کم‌وکاستی‌هایی در روال قدیمی وجود داشته است. پیچ و میخ‌های عادی غالباً ضریب خطای بالایی داشتند و اکثر اوقات فرایند سوراخ‌کاری به شکل مطلوبی انجام نمی‌شد. این اما فقط یک عیب کوچک از مجموع معایب به‌حساب می‌آید. اگر بخواهیم جزئیات بیشتری را بررسی کنیم بهتر است مزایای پیچ توکار ام دی اف را لیست کنیم.

کاربرد اتصالات الیت و مزیت های منحصر به فرد آن

در مورد تاریخچه اتصالات الیت گفتیم و اجزای آن را شرح دادیم. در این قسمت قصد داریم به مهم‌ترین موضوع در مورد پیچ توکار ام دی اف بپردازیم و در مورد مزایای آن صحبت کنیم.

پیچ Minifix

DIY

اولین و شاید مهم‌ترین چیزی که باعث می‌شود تا استفاده از پیچ Minifix را به‌عنوان گزینۀ اصلی در نظر بگیریم این است که محصول به شکل DIY درمی‌آید. اصطلاح DIY مخفف عبارت "Do It Yourself" است. این دسته از محصولات به‌گونه‌ای تولید می‌شوند که توسط مشتری به‌راحتی قابل باز و بسته‌شدن هستند. در حقیقت مصرف کننده مجموعه‌ای از قطعات را تحویل می گیرد. این قطعات با یک دفترچه راهنما به‌سادگی در محل به هم متصل می‌شود. همین کاربرد به‌ظاهر کوچک اتصالات الیت در ساخت میز اداری باعث شده تا مزایای دیگری نیز به دنبال آن به وجود بیاید که آنها را ذکر خواهیم کرد.

سهولت در حمل و نقل و انبارداری با پیچ Minifix

ناگفته پیداست که با کمک پیچ‌های Minifix حمل‌ونقل تولیدات اداری ساده‌تر خواهد بود. این مسئله در مورد انبارداری هم صدق می‌کند. وقتی قرار باشد یک میز کنفرانس یا میز مدیریتی را با آن ابعاد بزرگی که دارد در یک انبار نگهداری کنیم بی شک به فضای زیادی احتیاج خواهیم داشت. اما اگر از این قطعۀ کاربردی را به محصول اضافه کرده باشیم این مشکلات به‌سادگی قابل حل خواهند بود. شما فقط کافی است تا تکه‌های کوچک و بزرگ MDF را کنار هم در انبار یا تریلر حمل بار قرار دهید و بعد هنگام تحویل سفارش، در محل آنها را به هم بچسبانید. به‌این‌ترتیب شما از فضای محدود در دسترس بیشترین بهره‌وری را خواهید داشت.

استحکام بالای پیچ توکار ام دی اف

طبق تحقیقات و آزمایش‌های صورت‌گرفته در مورد دوام و ماندگاری، مشخص شده که پیچ توکار ام دی اف نسبت به پیچ‌های عادی استحکام کششی بالاتری دارد. این قطعات قادر هستند که فشار بیشتری را تحمل کنند و برای این استقامت بالا نیازی به چسب یا دیگر مواد شیمیایی مضر ندارند.

امکان مونتاژ و دی مونتاژ به دفعات متعدد با پیچ Minifix

ممکن است در یک محیط اداری به هر دلیلی نیاز به جابه‌جایی میزها یا حتی نقل مکان به محلی دیگر باشد. در این صورت اگر بخواهید تمام وسایل را باتوجه‌به ابعاد بزرگی که دارند به جای دیگری منتقل کنید کاری سخت و دشوار پیش رو دارید. این موضوع وقتی به یک معضل تبدیل می‌شود که عبور از راه‌پله‌هایی باریک هم جزوی از مسیر باشد.

اتصالات الیت باتوجه‌به قابلیت ویژه‌ای که دارند در چنین مواقعی می‌توانند بسیار مفید واقع شوند. شما می‌توانید تکه‌های مختلف محصول را مثل یک پازل از هم جدا کرده و مجدداً در محل جدید مونتاژ کنید. برخلاف میخ‌ها و پیچ‌های معمولی که انجام چنین کاری ممکن است موجب افت کیفیت یا هرز شدن محل‌های اتصال شود پیچ Minifix چنین عیبی را ندارد و شما می‌توانید بارها این فرایند را تکرار کنید.

نصب آسان با کمک اتصالات الیت

همان‌طور که پیش‌ازاین گفته شد با کمک اتصالات الیت ، مصرف‌کننده می‌تواند به‌سهولت قطعات را به هم چسبانده و آنها را در کنار هم قرار دهد. برخی از شرکت‌های بزرگ هستند که دفترچه راهنما همراه محصول خود به مشتری ارائه می‌کنند. با دستورالعمل‌های درج شده در این دفترچه‌ها مشتری قادر است بدون حضور نصاب کار مونتاژ و دی مونتاژ را انجام دهد. برای انجام این کار نیز وسیله خاصی مورد نیاز نیست. شما برای اتصال تنها به یک پیچ‌گوشتی احتیاج خواهید داشت.

پنهان سازی محل اتصال با کمک پیچ Minifix

زیبایی ظاهری یکی از فاکتورهای خرید به شمار می‌رود. وقتی به شکل سنتی تکه‌های MDF را مونتاژ می‌کنیم متأسفانه محل‌های سوراخ‌کاری و جای پیچ‌ها به شکل زائدهایی اضافی بر روی محصول می‌ماند. این مسئله تأثیری منفی بر زیبایی و ظاهر چوب می‌گذارد. یک کاربرد اتصالات الیت در ساخت میزهای اداری همین است. قسمت‌های سوراخ شده و جای پیچ‌های توکار ام دی اف به‌گونه‌ای روی محصول نهایی تعیین می‌شود که شما از بیرون هیچ‌گونه زائده‌ای را نمی‌بینید. در نتیجه میزهای اداری حالتی یکپارچه و بدون زدگی پیدا خواهند کرد.

مواردی که تا اینجا ذکر شد از جمله مهم‌ترین مزایای این قطعه‌های کلیدی بود. گروه مبلمان اداری دکوران با آگاهی از کاربرد اتصالات الیت در ساخت میز اداری و با در اختیار داشتن دانش فنی و پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات روز اروپا و نرم‌افزارهای تولید، محصولاتی را تولید می‌کند که هر ایرانی می‌تواند به ایرانی بودن آن افتخار کند.

امتیاز بدهید :
5

نظرات کاربران

title

message

021 63000