نکات مهم در دکوراسیون اداری

نظر 0 1400/10/06

برای افزایش راندمان کاری یکی از راهکارهایی که می‌توان ارائه کرد توجه به دکوراسیون اداری است. مسئله فقط در مورد زیبایی بصری نیست. دکوراسیون محل کار شما علاوه بر اینکه ارزش شرکت شما را بالاتر می‌برد، راحتی و رفاه شما را نیز در محیط کار افزایش می‌دهد. امروزه افراد نسبت به دکور منزل خود حساسیت بالایی دارند اما متأسفانه در مورد محل کار اکثر اوقات با نوعی حس بی‌تفاوتی طرف هستیم. این در حالی است هرکسی حداقل 8 ساعت از زمان خود را در محل کارش می‌گذراند. به‌این‌ترتیب نباید از کنار این موضوع ساده عبور کنیم. در ادامه به دلایل اهمیت دکوراسیون محل کار به شکل مناسب و تأثیر مثبت آن از جنبه‌های مختلف می‌پردازیم.

چرا توجه به دکوراسیون اداری اهمیت بالایی دارد؟

همان‌طور که اشاره شد شاید اولین دلیل همین باشد که افراد زمان قابل‌توجهی را در محل کارشان سپری می‌کنند. نمی‌شود دکوراسیون اداری نامناسب باشد و بعد توقع داشت کارمندان از نهایت انرژی خود برای کار استفاده کنند. برعکس وقتی دکوراسیون محیط کاری شکلی اصولی و استاندارد داشته باشد خودبه‌خود در افراد اشتیاق برای کارکردن به وجود می‌آید. در این بخش به دلایل قانع‌کننده‌ای اشاره داریم که منجر می‌شود دید خود را نسبت به دکوراسیون محل کار خود تغییر دهید.

نکات مهم درباره دکوراسیون اداری

راحتی کارمندان با دکوراسیون محیط کار به شکل مناسب

اگر وضعیت کارمندان در یک مجموعه مناسب نباشد میل آنها برای کارکردن نیز کم می‌شود. در حقیقت این موضوع ریشه در مسائل روان‌شناسی دارد. وقتی کارفرما نسبت به دکوراسیون محیط کار بی‌توجه باشد، خواسته یا ناخواسته این تصور در کارمندان به وجود می‌آید که کارفرما برای آنها ارزشی قائل نیست. به دنبال آن احساس ناامیدی و یأس ایجاد شده و در نهایت این احساس به کاهش بهره‌وری، کم‌کاری و عدم اشتیاق منجر می‌شود.

کاهش بهره‌وری بی شک ضررهای مالی را به دنبال خواهد داشت. در این زمینه یک نظرسنجی که در کشورهای غربی صورت‌گرفته بود نشان می‌داد تنها 11% از کارمندان از دکوراسیون محیط کاری خود راضی هستند. بسیاری از افراد حتی حاضر نبودند دفتر کار خود را به دوستان و نزدیکان نشان بدهند. عده‌ای نیز از نامناسب بودن مبلمان اداری گلایه‌مند بودند. پس در درجه اول می‌توان راحتی کارمندان را به‌عنوان یک دلیل مهم برای توجه به دکوراسیون محل کار به‌حساب آورد.

رعایت حریم خصوصی

اگرچه محیط کاری جایی است که همکاران در آن با یکدیگر تعامل زیادی دارند ولی این نباید باعث شود که فکر کنیم حریم خصوصی وجود ندارد. در حقیقت یکی از دلایل طراحی پارتیشن اداری حفظ همین حریم خصوصی است. این کار علاوه بر اینکه حس آرامش را در کارمندان به وجود می‌آورد باعث می‌شود که وقفه در کارها نیز کمتر شود.

دکوراسیون محل کار، راهی برای جلب نظر مردم

افرادی که به محل کار شما مراجعه می‌کنند اولین چیزی که می‌بینند ظاهر محل است. اگر این ظاهر آن‌طور که باید شایسته و مناسب نباشد ارباب‌رجوع یا مشتری برای همکاری با شما دچار تردید می‌شود. این قاعده برای جذب نیرو نیز صدق می‌کند. وقتی قصد دارید نیروهای جدیدی استخدام کنید اگر دکوراسیون اداری شما شکل قابل قبولی نداشته باشد حس بی‌اعتمادی را در افراد به وجود می‌آورد.

بهینه سازی فضای کاری

اشاره‌ای که به پارتیشن اداری داشتیم را به یاد دارید؟ نکته دیگر در مورد دکوراسیون اداری به شکل اصولی این است که موجب بهینه‌سازی فضا می‌شود. اگر بخواهید تمام مبلمان اداری، قفسه‌ها، میز و سایر اقلام موجود را بدون هیچ نظم خاصی در محیط قرار دهید مسلماً از تمام فضای موجود استفادۀ بهینه نکرده‌اید. تقسیم و جداسازی فضا به شما کمک می‌کند تا علاوه بر نظم بخشیدن به محل قرارگیری وسایل، از فضای محدودی که در اختیار دارید نهایت بهره را نیز ببرید.

فراموش نکنید مواردی که تا اینجا ذکر شد تنها بخشی از دلایل اهمیت توجه به دکوراسیون محیط کار است. درصورتی‌که بخواهیم وارد ریز جزئیات شویم می‌شود به شکل مفصل‌تری در این زمینه صحبت کرد.

نکات کلیدی در دکوراسیون محل کار

حالا که با دلایل توجه به دکوراسیون محیط کاری آشنا شده‌اید بیایید مروری داشته باشیم بر مهم‌ترین نکاتی که در دکوراسیون دفتر کار باید به آنها توجه کرد.

اصول دکوراسیون فضای اداری

تزئین فضای اداری

توجه به تزئینات محیط کار یکی از نکاتی است که به بهبود رفاه در محل کار می‌انجامد. به‌عنوان مثال تحقیقات علمی نشان داده‌اند که کار در محیطی که رنگ آن به‌کلی سفید است بدترین راندمان را دارد. علاوه بر کاهش بهره‌وری، این رنگ سریع‌تر کارمندان را خسته می‌کند و نیروی خلاقیت آنها را نیز تحلیل می‌برد. به همین خاطر باید هنگام تزئین و دکوراسیون محیط کار توجه داشته باشیم که از این رنگ خنثی به شکلی متعادل استفاده کنیم.

سمت دیگر تزئینات و دکوراسیون اداری استفاده از گیاهان و آثار هنری است. نتایج مطالعاتی در دانشگاه اکستر نشان داد وقتی گیاهان آپارتمانی به دکوراسیون محیط کار اضافه می‌شوند بازده افراد 15% افزایش پیدا می‌کند. به اضافۀ اینکه بی شک وجود آثار هنری نظیر تندیس‌ها، تابلوهای نقاشی و مواردی ازاین‌دست نیز می‌تواند الهام‌بخش کارمندان باشد.

دکوراسیون محل کار با رنگ های متنوع

به مضرات استفادۀ بیش از حد از رنگ سفید حین پیاده‌سازی دکوراسیون اداری اشاره کردیم اما در مورد ترکیب رنگ‌ها و بازی با آنها چیزی نگفتیم. توجه داشته باشید که گاهی یک ترکیب درست از رنگ‌ها می‌تواند به شکل غافلگیرکننده‌ای عملکرد شرکت شما را بهبود ببخشد. اگر رنگ‌ها به شکل مناسبی با هم تلفیق شوند کارها بهتر انجام خواهد شد و افراد نیز کمتر مرتکب اشتباه خواهند شد.

نباید تصور کنید که لازم است کل دیوارها رنگی باشند. در حین طراحی دکوراسیون محل کار یکی از 4 دیوار ممکن است رنگی باشد و در رنگ‌آمیزی سه دیوار دیگر معمولاً از رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود. ترکیب رنگ‌های زیر با رنگ‌های خنثی امری بسیار متداول است:

  • نارنجی: این رنگ برای برقراری ارتباط بسیار مفید است چرا که منجر به بهبود روابط اجتماعی می‌شود.
  • قرمز: شاید عجیب به نظر بیاید ولی رنگ قرمز کمک می‌کند تمرکز بهتری داشته باشید و به جزئیات بیشتر توجه کنید.
  • صورتی: رنگی آرامش‌بخش است که کمک می‌کند افراد خوش‌بینانه‌تر به قضایا نگاه کنند.
  • سبز: علاوه بر اینکه تمرکز را افزایش داده و به تمرکز حواس کمک می‌کند در کاهش خستگی چشم‌ها نیز مؤثر است.
  • آبی: همان رنگی است که برای افزایش قدرت تخیل و بهترشدن خلاقیت از آن استفاده می‌کنند. رنگ آبی کمک می‌کند تا درک شهودی افراد بهبود پیدا کرده و استعدادهای خود را شکوفا کنند.

توجه به نور پردازی

جدای از صحبت‌هایی که در مورد ترکیب نور سفید و زرد می‌شود و تابش مناسب نور برای مطالعه، توجه به نور طبیعی هم اهمیت ویژه‌ای دارد. در واقع نور طبیعی احساس راحتی بیشتری به کارمندان می‌دهد و نشاط بیشتری به محیط می‌بخشد. به همین دلیل در دکوراسیون اداری باید به این موضوع توجه داشت که پنجره‌های بیشتری تعبیه شود تا نور آفتاب به‌راحتی بتواند به فضا وارد شود.

توجه به صداها

طبیعی است که در یک محیط اداری بعضاً سروصداهای آزاردهنده‌ای به وجود می‌آید که تمرکز حواس افراد را دچار مشکل می‌سازد. برای کاهش این صداها راهکارهای مختلفی وجود دارد. بعضی از این راهکارها شخصی است و به رفتار کارکنان بستگی دارد؛ مثلاً افراد برای تماس‌های شخصی می‌توانند به فضای باز بیرون ساختمان مراجعه کنند. دسته‌ای دیگر از صداها مربوط به وسایل و شیوۀ کار است.

در محیط‌های کار ماشین‌های چاپ و تکثیر یکی از پایه‌های ثابت وسایل الکترونیک به شمار می‌روند. این دستگاه‌ها عموماً سروصدای زیادی دارند. برای کاهش این صداهای آزاردهنده با نصب پارتیشن‌ها فضایی که این دستگاه‌ها قرار دارند را از محلی که کارمندان در آن حضور دارند جدا می‌کنند. در نتیجه صداها به طرز قابل‌توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. مسئلۀ دیگر جلسه‌های کاری است. برگزاری این جلسه‌ها اجتناب‌ناپذیر است. گاهی کارمندان برای موضوعی خاص نیاز دارند که با یکدیگر همفکری داشته باشند. در همین حین دیگر افراد مستقر در مجموعه مشغول کار هستند. هر دوی این گروه‌ها نیاز به تمرکز دارند. در چنین حالتی علاوه بر جداسازی فضا، استفاده از دیوارپوش‌های عایق صدا، کف‌پوش‌ها و مواردی ازاین‌قبیل مؤثر خواهد بود.

گروه دکوران تولیدکننده مبلمان اداری، پارتیشن و سایر تجهیزات اداری با بیش از 70 سال سابقه در زمینۀ طراحی و اجرای دکوراسیون اداری، سالن‌های همایش، آمفی‌تئاتر، هتل‌ها و... آماده است تا در ایجاد یک فضای اداری مناسب به شما کمک کند. به صفحۀ محصولات مراجعه کرده و نمونه‌ای از تولیدات ما را مشاهده کنید!

امتیاز بدهید :
4.5

نظرات کاربران

title

message

021 63000