لیست لوازم اداری ارگونومیک محل کار

نظر 0 1402/12/25

کارمندان ساعت های طولانی از روز را در محل کار سپری می کنند و بدن آن ها تحت تأثیر محیط کار قرار می گیرد. استفاده از لوازم غیر استاندارد اداری، باعث تغییر شکل بدن کارمندان می شود و در بلند مدت مشکلات استخوانی یا مفصلی را به وجود می آورد. توجه به لوازم اداری ارگونومیک محل کار وظیفه کارفرمایان است تا سلامت کارمندان را تضمین کنند. از مزیت های استفاده از لوازم ارگونومیک در اداره، کاهش خستگی کارمندان و افزایش بازده کار است.

صندلی هایی با فرم استاندارد و ارتفاع قابل تنظیم

صندلی های اداری از مهم ترین وسایل ارگونومی به شمار می روند. صندلی های ارگونومیک به گونه ای طراحی می شوند که ستون فقرات کارمندان هنگام نشستن روی صندلی، در وضعیت استاندارد قرار داشته باشد. صندلی ارگونومی از کمر درد و آسیب دیدگی مهره های ستون فقرات جلوگیری می کند.

صندلی های ارگونومیک امکان تعیین ارتفاع دارند و بر اساس قد کارمندان تغییر می کنند. روکش صندلی ها مرغوب است و مانع از تعریق می شود. پشتی صندلی منعطف است و شیب آن متناسب با فرم بدن کارمندان قابلیت تغییر دارد. با توجه به تفاوت قدی کارمندان، بهتر است پشتی صندلی ها در بخش کمر انحنا نداشته باشد و کارمندان برای پر کردن گودی کمر هنگام نشستن، از پشتی طبی استفاده کنند.

بهتر است صندلی های اداری دسته نداشته باشند و اگر تمایل دارید از مدل های با دسته استفاده کنید، دسته ها قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشند. دسته های ثابت گاهی مانع از فعالیت راحت دست های کارمندان می شوند یا از نزدیک شدن صندلی به میز جلوگیری می کنند.

میز ارگونومی و فضای کافی برای عملکرد کارمندان

لوازم اداری ارگونومیک محل کار

میزهای اداری ارگونومی دارای دو نوع هستند. نوع اول بر اساس قد فرد طراحی و تولید می شوند و بیشتر برای منازل مناسب هستند. در محیط های اداری که امکان جا به جایی یا تغییر کارمندان وجود دارد، این نوع میز چندان کاربردی نیستند.

نوع دوم میزهایی هستند که قابلیت تنظیم ارتفاع دارند. با کمک بالا برنده هایی که برای میز ارگونومیک طراحی می شوند، هر فرد متناسب با قد خود می تواند ارتفاع میز را تغییر دهد. البته برخی میزهای ارگونومیک بر اساس میانگین قدی طراحی می شوند و برای همه افراد مناسب هستند.

یک ویژگی مهم میزهای ارگونومیک، فضای مناسب برای راحتی عملکرد کارمندان است. میز ارگونومیک با اینکه جای کمی اشغال می کند؛ ولی به دلیل طراحی هوشمندانه، فضای زیادی را در اختیار کارمندان قرار می دهد.

پد مچ؛ از لوازم اداری ارگونومیک محل کار

لوازم اداری ارگونومیک محل کار

از تجهیزات کوچک و ارگونومیکی که عملکرد کارمندان را بهبود می بخشد، پدهای محافظ مچ هستند. این پدها در دو نوع پد موس و پد کیبورد طراحی می شوند. پد موس اندازه کوچکتری دارد و از ساییده شدن مچ دست روی میز جلوگیری می کند. پد کیبورد طول بیشتری دارد و مانع از آسیب دیدن دست هنگام تایپ کردن می شود.

سکوهایی برای کار به صورت ایستاده را در نظر بگیرید

اگر کارمندان شما از لپ تاپ استفاده می کنند، قرار دادن سکو یا میزی برای کار کردن به صورت ایستاده، ایده ای هوشمندانه است. برای اینکه کارمندان بتوانند دقایقی از جای خود بلند شوند تا بدن آن ها به دلیل نشستن طولانی مدت خسته نشود، میزهایی با قابلیت تنظیم ارتفاع و پایه های بلند را در نظر بگیرید که کارمندان برای دقایقی پشت آن بایستند و کار خود را انجام دهند.

نصب میزهای دیواری ارگونومیک در دو یا سه ارتفاع که برای همه کارکنان با قد متفاوت کاربردی باشد، روشی جایگزین برای میزهایی با قابلیت تنظیم ارتفاع است. ارتفاع میزهای ایستاده باید به اندازه ای باشد که کارکنان مجبور نباشند برای کار کردن کمر یا گردن را خم کنند. برای افرادی که کوتاه قامت هستند، ‌سکوهایی برای زیر پا در نظر بگیرید.

پشتی های ارگونومیک برای پر کردن گودی کمر

لوازم اداری ارگونومیک محل کار

زمانی که روی صندلی می نشینیم، بدن ما از حالت استاندارد خارج می شود. اینکه تمام مدت متوجه فرم بدنمان باشیم و برای باقی ماندن ستون فقرات در حالت استاندارد تلاش کنیم، آسان نیست. پشتی های ارگونومیک با پر کردن گودی کمر هنگام نشستن، مانع از تغییر وضعیت خنثی ستون فقرات و فشار آمدن به مهره های کمر می شوند.

اگر از صندلی هایی با تکیه گاه بلند استفاده می کنید، پشتی های گردن نیز از تجهیزات ارگونومیکی هستند که مانع از خستگی حین کار می شوند. وقتی هنگام کار، گردن را به سمت جلو خم کنید، وزن سر به مهره های گردنی ستون فقرات فشار می آورد  و باعث ایجاد قوز گردن می شود. بنابراین زمانی که تلاش کنید گردن را روی پشتی قرار دهید، نه تنها حالت استاندارد ستون فقرات گردنی حفظ می شود؛ بلکه بدن شما در حالت صاف و خنثی قرار می گیرد و خستگی دیرتر به سراغ شما می آید.

زیرپایی؛ از لوازم اداری ارگونومیک محل کار

لوازم اداری ارگونومیک محل کار

گاهی این امکان وجود ندارد تا صندلی در ارتفاعی تنظیم شود که متناسب با قد فرد باشد. اگر ارتفاع صندلی را پایین بیاورید تا زاویه زانو ها 90 درجه شود، میز بالا تر از ارتفاع استاندارد قرار می گیرد. کار کردن روی میزهای بلند به مفاصل دست فشار می آورد و باعث خستگی بیشتر می شود.

در شرایطی که ناچار هستید از صندلی هایی با ارتفاع بلند استفاده کنید، زیرپایی طبی زاویه 90 درجه زانو ها را ایجاد می کند و از خستگی پاها هنگام نشستن جلوگیری می کند. آویزان ماندن پاها برای طولانی مدت، احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند واریس را افزایش می دهد.

پایه ارگونومیک برای لپ تاپ یا نمایشگر

در صورتی که ارتفاع صفحه نمایشگر مناسب نباشد، استفاده از صندلی های ارگونومیک یا پشتی های طبی کارمندان را از آسیب در امان نگه نمی دارد. در شرایطی که ارتفاع نمایشگر بالاتر از زاویه دید فرد باشد، برای درست دیدن صفحه نمایش باید گردن را بالا ببرید. پایین بودن نمایشگر نیز باعث خم شدن گردن و در نهایت ابتلا به قوز گردن می شود.

پایه ارگونومی در دو نوع ثابت و قابل تنظیم تولید می شود. برخی مدل ها برای لپ تاپ مناسب هستند و کمی شیب دارند. شیب پایه های لپ تاپ برای استفاده راحت تر از کیبورد لپ تاپ بدون فشار به دست ها در نظر گرفته می شود. پایه های مانیتور شبیه اهرم هستند و مانیتور را با فاصله از میز نگه می دارند. البته برای مانیتورها پایه های مسطح رومیزی نیز تولید می شود.

نتیجه‌گیری در مورد لوازم اداری ارگونومیک محل کار

زمانی که درباره لوازم اداری ارگونومیک صحبت می کنیم، تصور بیشتر کارفرمایان به سمت میزهای اداری با طراحی های خاص و صندلی های منحصر به فرد کشیده می شود. با اینکه مهم ترین تجهیزات اداری میز و صندلی ها هستند؛ اما تجهیزات کوچک مانند پشتی های طبی صندلی، زیر مچی ها برای موس و کیبورد یا زیر پایی نیز نوعی تجهیزات ارگونومیک و اداری محسوب می شوند. با تهیه تجهیزات کوچک و با اهمیت می توانید فضایی ارگونومیک را برای کارمندان ایجاد کنید.

گروه مبلمان اداری دکوران با بیش از 50 سال سابقه در صنعت مبلمان همواره ارگونومی را به‌عنوان یک اصل مهم در تولید محصولات رعایت کرده تا سلامت مصرف‌کنندگان در حین استفاده از محصولات به خطر نیفتد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از طریق کانال‌های ارتباطی درج شده در سایت با کارشناسان ما در تماس باشید!

امتیاز بدهید :
0.0

نظرات کاربران

title

message

021 63000