زیرپایی و تاثیر آن بر سلامت فیزیکی کارکنان

نظر 0 1402/09/30

وقتی که شما ساعت‌های طولانی مشغول به کار هستید، باید حتما به فکر سلامتی خود باشید. خیلی از افراد فقط نگران چشمان خود به علت نور مانیتور هستند اما باید مراقب سلامتی زانو و ستون فقرات خود باشید. درنتیجه باید حواستان به تمام وسایل‌های روزانه‌ای که با آن سروکار دارید باشد. زیرپایی از جمله وسیله‌ای است که در زمان کار به سلامتی شما کمک می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم زیرپایی و تاثیر آن بر سلامت فیزیکی کارکنان را به شما توضیح دهیم. اگر تا الان نمی‌دانستید که این وسیله چه تاثیری بر سلامتی شما دارد حتما تا پایان مقاله با ما همراه باشید که متوجه اهمیت این وسیله کاربردی در زمان کار باشید.

زیرپایی و تاثیر آن بر سلامت فیزیکی کارکنان

یکجا نشستن‌های طولانی‌مدت و غیر‌استاندارد پای میز اداری جهت برطرف کردن مشکلات ارباب رجوع خطرات بسیاری برای سلامتی کارکنان به‌وجود می‌آورد. مشکلاتی چون کمر درد به علت فشار به زانو و ستون فقرات، خستگی های پی در پی و چشم درد از عوارض کاری طولانی مدت و یکجا نشستن است. هر فردی باید نگران سلامتی خود باشد و نکاتی را در محیط کار جهت حفظ سلامتی خود رعایت کند. پس نوع نشستن روی صندلی شما، تاثیر بسزایی در سلامتی شما دارد.

از جمله آیتم های پرکاربرد و مهمی که هر کارمندی در محیط کاری باید برای حفظ سلامت خود داشته باشد زیرپایی است. زیرپایی باعث شده که در زمان نشستن روی صندلی پاها آویزان نباشد و به پا و کمر فشاری وارد نشود. زیرپایی کمک به استاندارد نشستن کارمند می‌کند. شما می‌توانید با استفاده مداوم از زیرپایی مانع از بروز مشکلاتی برای ماهیچه‌ها، تاندون‌های موضعی بدن، رباط‌ها و… هنگام نشستن طولانی مدت بر روی صندلی شوید.

زیرپایی اداری چیست؟

زیرپایی طبی

اگر به‌ حالت ناصحیح روی صندلی و پشت میز در زمان طولانی مدت بنشینید، در اندام‌های تحتانی‌ شما خون جمع می‌شود و روی مابقی اندام‌های بدن و ماهیچه‌های شما تاثیر مخربی می‌گذارد. شدت این تاثیرات در بعضی مواقع دردهای در بدن شما بوجود می‌آورد که شما مجبور به عمل جراحی می‌شوید. برای جلوگیری از این آسیب‌ها باید از زیر پایی استفاده کنید. حال به شما می‌گوییم زیرپایی چیست؟

زیرپایی‌ یک وسیله‌ی مناسب برای نشستن صحیح روی صندلی است که خیلی راحت زیر میز جا‌به‌جا می‌شوند دارای طراحی مناسب و وزن سبک هستند. شما به راحتی می‌توانید آنها را به هر جایی که دوست دارید جا به جا کنید و زیر پاهای خود  قرار دهید. در زمان کار با گذاشتن کف پا خود روی زیرپایی، خون در بدن شما جریان پیدا می‌کند و قدرت عضلانی‌ شما را بهبود دهد.

چرا باید از زیرپایی اداری استفاده کنیم؟

دلایل بسیاری برای استفاده از زیرپایی وجود دارد که از مهمترین آن می‌توانیم به فاصله زیاد میز اداری اشاره کنیم. کارکنان وقتی پشت میزی می‌‌نشیند که ارتفاع زیادی دارند، لازم است که ارتفاع صندلی‌ خود را بالا ببرند. با بالا بردن صندلی پاها از زمین فاصله می‌گیرد و به‌ حالت آویزان می‌مانند. این کار باعث بوجود آمدن دردهای بسیاری چون پا‌درد و کمردرد می‌شود که باعث بروز مشکلاتی در سلامت و جسم شما می‌شود.

شاید پیش خود فکر می‌کنید که اگر جلوتر بشینید و به صندلی تکیه ندهید پاهای شما به زمین نزدیکتر می‌شود، مشکل شما برطرف می‌شود. اما این روش صحیح نیست و مشکلی برای کمر و ستون فقرات شما به‌وجود می‌آید. در اصل شما با استفاده از زیرپایی می‌توانید از سلامتی‌ خود محافظت کند.

مزیت‌های زیر پایی اداری

زیرپایی اداری

استفاده از زیرپایی در مبلمان اداری و زیر میزها دارای مزایای بسیاری است که در قسمت زیر به آن اشاره می‌کنیم:

حفظ سلامتی و جلوگیری از کمردرد

کارمندان به دلیل شرایط کاری تحرک خیلی کمی در طول روز دارند؛ حال تصور کنید علاوه بر این که در طول روز هیچ تحرکی ندارند در وضعیت نامناسبی هم روی صندلی بنشینند. موارد گفته شده در بدن باعث ایجاد درد می‌شود و سلامتی شما را به خطر می‌اندازد. البته دقت کنید کمه زیرپایی از شما در برابر این مشکلات محافظت می‌کند و سلامتی شما را تضمین می‌کند. با کمک زیرپایی دیگر به بیماری‌هایی مانند لخته خون در قسمت پا، واریس، سفتی عضلات و … دچار نمی‌شوید، زیرا این وسیله کاربردی موقعیت بدن شما را  روی صندلی به‌ حالت استاندارد تغییر می‌دهد.

جبران ارتفاع صندلی

زیرپایی‌های اداری در اصل برای افرادی با قد کوتاه و اشخاصی که مشکل نشستن بر روی صندلی دارند، ساخته شده است. این کالای کاربردی زیر میز قرار گرفته  و شما می‌توانید پاهای خود را روی آن بگذارید. با استفاده از زیرپایی ارتفاع میز کاری شما در ارتفاع مناسبی با بدن شما قرار می‌گیرد و دیگر پاهای شما آویزان نیست.

خرید زیرپایی مناسب

زیر پایی متحرک

زیرپایی‌ها در بازار با ارتفاع‌های مختلفی به فروش می‌رسند. نوع زیرپایی برای هر شخصی متفاوت است و شخص باید بر طبق قد، صندلی اداری، نوع میز اداری و… آن را تهیه کند. تولیدکنندگان زیرپایی‌ها ارتفاع آن را اصولا بین ۵ تا ۱۲ سانتی‌متر در نظر می‌گیرند و هر فرد مطابق با فیزیولوژی بدن خود آن را تهیه کنید.

برای اینکه شما متوجه شوید ارتفاع درست زیرپایی برای شما چقدر است، باید زیرپایی را هنگام نشستن پشت میز و صندلی اداری تست کنید. زمانی که از این وسیله قصد استفاده دارید، بدن شما حتما در حالت استاندارد باشد و هیچ گونه فشاری به بدن خود وارد نکنید. بنابراین اگر در زمان استفاده از زیرپایی باز هم به بدنتان فشار وارد شد، یعنی باید زیرپایی دیگری با ارتفاع بیشتر یا کمتری بخرید.

زیرپای‌هایی در بازار وجود دارند که قابلیت تنظیم ارتفاع دارند و مناسب‌ترین انتخاب برای شما است. در این نوع زیرپایی‌ها زانوها به صورت ۹۰ درجه قرار می‌گیرند که مانع فشار روی زانوهای شما می‌شود. بنابراین در زمان خرید حتما به قابلیت تنظیم ارتفاع زیر پایی دقت کنید.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی زیرپایی و تاثیر آن بر سلامت فیزیکی کارکنان پرداختیم. علت استفاده از زیرپایی را بیان کردیم و این که چه نوع زیر پایی مناسب کار شماست. فراموش نکنید اگر کارمند هستید یا مشغول به کاری هستید که مدت زمان طولانی روی صندلی کار خود نشسته‌اید حتما به شرایط کاری خود از جمله میز کار و زیرپایی دقت کنید تا سلامت جسمی شما به خطر نیفتد.

گروه مبلمان اداری دکوران با بیش از نیم قرن سابقه در صنعت مبلمان کشور مشاور و راهنمای شما در طراحی دکوراسیون داخلی دفتر کارتان خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما از طریق شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

امتیاز بدهید :
0.0

نظرات کاربران

title

message

021 63000