طراحی دکوراسیون فضای کار اشتراکی

نظر 0 1402/04/03

طراحی دکوراسیون فضای کار اشتراکی یکی از نیازهای جامعه امروزی به خصوص در محیط‌های اداری است. این نوع محیط کار به خصوص برای کسب و کارهای نوپا و استارت آپ‌ها یک گزینۀ ایده‌آل و مطلوب محسوب می‌شود که هزینه‌ها را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. در این مطلب قصد داریم نیازهای یک فضای کار مشترک را مورد بررسی قرار بدهیم و قوانین فضای کار اشتراکی را مرور کنیم. اگر به فکر اعمال تغییرات در محل کار خود هستید و خواهان یک دیزاین خاص هستید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید!


فضای کار اشتراکی چیست؟

قبل از بررسی ایده های طراحی دکوراسیون فضای کار اشتراکی باید به این سؤال پاسخ بدهیم که یک فضای کار مشترک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. ساده‌ترین پاسخ برای این سؤال این است که وقتی یک فضای اداری در اختیار تعداد زیادی از نیروهای یک شرکت قرار می‌گیرد تا همگی کارمندان در محیط واحدی مشغول به کار شوند می‌توان آن فضا را یک فضای کار اشتراکی در نظر گرفت.

دلایل زیادی برای ایجاد فضاهای مشترک برای کار وجود دارد؛ مهم‌ترین آنها شاید صرفه‌جویی در هزینه‌ها باشد. استقرار نیروی انسانی در یک محیط اداری مستلزم پرداخت هزینه‌هایی است که شاید برای مدیران یک شرکت صرفه اقتصادی نداشته باشد. به همین خاطر است که این روزها بسیاری از کسب و کارها به دورکاری رو آورده‌اند.

کمبود فضا، هزینه‌های بالای ساخت و ساز برای تفکیک فضا و بهبود ارتباطات میان اعضای تیم از جمله چالش‌هایی هستند که در هنگام خرید یا اجارۀ یک دفتر کار با آن روبه‌رو خواهید شد. برای غلبه بر این چالش‌ها باید به فکر ایجاد محیطی مشترک باشید که کارمندان بخش‌های مختلف در آن مستقر شوند بدون آنکه در انجام وظایف هر بخش اختلالی ایجاد شود.

نکاتی برای طراحی دکوراسیون فضای کار اشتراکی

پارتیشن فضای کار اشتراکی

استفاده از یک فضای اداری مشترک مزایای بسیاری دارد اما از مشکلاتی که ممکن است در چنین محیطی ایجاد شود نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. نکاتی را که در این قسمت به آن می‌پردازیم به شما کمک می‌کند تا طراحی دکوراسیون فضای کار اشتراکی را به بهترین شکل ممکن پیاده‌سازی کنید.

پارتیشن اداری یک راهکار ایده‌آل

مشکل سر و صدا، حفظ حریم خصوصی، شخصی‌سازی محیط کار و استفادۀ بهینه و حداکثری از فضا از جمله معضلاتی هستند که در یک فضای اداری مشترک وجود دارند. برای برطرف کردن این مشکلات نصب پارتیشن اداری یکی از بهترین راهکارها محسوب می‌شود.

پارتیشن های اداری این مزیت را دارند که مشکل سر و صدا را از بین می‌برند، حریم خصوصی هرکدام از کارمندان را حفظ می‌کنند و به افراد اجازه می‌دهند تا در محدوده‌ای که در اختیار دارند هر نوع شخصی‌سازی و تغییر دکوراسیونی که در نظر دارند را اعمال کنند. این تجهیزات اداری از آنجایی که فضای کمی را اشغال می‌کنند منجر به بهره‌وری حداکثری از فضا نیز می‌شوند.

استفاده از میز کار گروهی برای تفکیک فضا

میز کار گروهی یک راهکار مناسب دیگر برای بهره‌وری حداکثری از یک فضای محدود است. طراحی داخلی فضای کار اشتراکی با کمک میز همکار یا همان ورک استیشن در صورتی که نخواهید از پارتیشن و دیواره‌های جداکننده فضا استفاده کنید بهترین راه حل جایگزین محسوب می‌شود.

اتاق جلسات با میز کنفرانس مدولار

فضای کار مشترک

وجود یک اتاق جلسه در محیط اداری از الزاماتی است که نباید فراموش کرد. اما کمبود فضا شاید امکان ایجاد فضایی برای برقراری جلسات را به شما ندهد. برای رفع این مشکل استفاده از پارتیشن اداری مدولار یا متحرک یک راهکار بسیار عالی است. همچنین شما می‌توانید از میز کنفرانس مدولار برای برقراری جلسات استفاده کنید. مزیت این میزها این است که به سادگی قابل جداسازی هستند و پس از اتمام جلسه می‌توانید از آنها به عنوان یک میز کارمندی معمولی استفاده کنید یا آنها را به انبار منتقل کنید.

بیشتر بخوانید:

نورپردازی صحیح

طراحی فضای کار اشتراکی

توجه به نورپردازی در محل کار از جمله اصول طراحی دکوراسیون فضای کار اشتراکی است. برای بهبود نورپردازی می‌توانید از پارتیشن شیشه ای کمک بگیرید که علاوه بر تفکیک فضا امکان استفاده از نور طبیعی را برای شما فراهم می‌کند. همچنین با چیدمان صحیح مبلمان اداری و انتخاب رنگ روشن این تجهیزات تعادل نور در فضا کاملا حفظ می‌شود.

مطلب پیشنهادی:

قوانین فضای کار اشتراکی

اگرچه راهکارهایی را برای دکوراسیون چنین فضاهایی ارائه کردیم اما در یک فضای اداری که به شکل اشتراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد یک سری قوانین وجود دارد که باید رعایت شود. حتی اگر تمام نکات ذکر شده را رعایت کرده باشید باز هم مسائلی هستند که باید مد نظر داشته باشید. مهم‌ترین قوانین شامل موارد زیر می‌شود:

  • قوانین نظافت محیط
  • احترام به حقوق سایر کارمندان
  • شخصی‌سازی محیط کار
  • کنترل سر و صدا
  • تقویت روحیه کار تیمی

در نظر بگیرید که نظافت و پاکیزگی یک محیط کار مشترک به تمامی کارمندانی که در آن فضا مستقر هستند بستگی دارد. شما باید میز، صندلی و سایر وسایلی را که مورد استفاده قرار می‌دهید تمیز و مرتب نگه دارید.

از آنجایی که افراد دیگری هم در کنار شما مشغول به کار هستند در نتیجه باید به حقوق سایر افراد احترام بگذارید. لوازم و وسایل اشتراکی باید در دسترس همگان باشد و هر شخص آزادی عمل برای انجام وظایف خودش را داشته باشد.

شخصی‌سازی محیط باید به شکل مشخصی انجام شود. تغییر دکوراسیون اداری فضای کار اشتراکی بدون اطلاع دیگران و جابه‌جایی وسایل می‌تواند در عملکرد سایر اعضای تیم و دیگر کارمندان اختلال ایجاد کند.

سر و صدا در محل کار اگر از حد مشخصی فراتر برود عملکرد دیگر کارمندان را دچار مشکل می‌کند. عدم تمرکز کافی بر روی کارها منجر به کاهش راندمان می‌شود و درصد خطا را بالا می‌برد.

برای فعالیت در فضای کار اشتراکی باید روحیه انجام کار گروهی را در خودتان تقویت کنید. بر روی توانایی خودتان در برقراری ارتباط با دیگران کار کنید و همکاری، تعاون و مشورت را جایگزین تک‌روی و تصمیم‌گیری‌های فردی کنید.

کلام آخر

گروه مبلمان اداری دکوران تولیدکننده انواع تجهیزات اداری و پارتیشن با تنوع بالای محصولات و بالاترین کیفیت و بیش از نیم قرن سابقه درخشان در صنعت کشور بهترین گزینۀ شما برای طراحی فضای کار اشتراکی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش از طریق کانال‌های ارتباطی درج شده در سایت با کارشناسان ما در تماس باشید!

امتیاز بدهید :
0.0

نظرات کاربران

title

message

021 63000