10 نکته برای چیدمان میز کار

نظر 0 1401/12/06

چیدمان میز کار و تزئین آن به اندازۀ خرید میز اداری مناسب اهمیت دارد و از جمله مسائلی است که در طراحی دکوراسیون اداری مورد توجه قرار می‌گیرد. در این مطلب 10 نکته مهم درباره چیدمان میز کار اداری را برای شما بازگو خواهیم کرد که با رعایت آنها می‌توانید دفتر کاری شیک و مرتب داشته باشید. اگر شما هم به این موضوع علاقه‌مند هستید تا پایان این مطلب همراه ما باشید!

چرا چیدمان میز کار اداری حائز اهمیت است؟

پاسخ به این سؤال ساده می‌تواند جواب‌های متعددی داشته باشد. اهمیت چیدمان میز کار را باید از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار داد. چیدمان و تزئین به‌صورت صحیح و اصولی در ساده‌ترین حالت ممکن باعث می‌شود دفتری شیک و زیبا داشته باشید که در وهلۀ اول توجه مشتریان را جلب می‌کند. اما جنبه‌های مثبت این کار به همین مورد ختم نمی‌شود.

داشتن نظم و ترتیب در محیط اداری و محل کار یک امر بدیهی است که همۀ کارمندان و مدیران باید نسبت به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. اگر میز کار شما آشفته و نامرتب باشد برای انجام کارهای روزانه دچار مشکل خواهید شد. این مسئله همچنین باعث می‌شود احساس خستگی کنید و انگیزۀ کافی برای انجام کارها نداشته باشید.

چیدمان صحیح میز اداری نه تنها موجب افزایش راندمان کار می‌شود؛ بلکه حتی روی سلامتی شما هم تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان مثال وقتی نور محل کار ضعیف باشد این موضوع با گذشت زمان باعث بروز مشکلات در بینایی شخص می‌شود. قرارگیری وسایل در نقاط دور از دسترس روی میز از طرف دیگر ممکن است یکی از عوامل کمردرد و مشکلات مفاصل باشد.

تمامی این موارد در مجموع دلایل قانع‌کننده‌ای هستند که باید نسبت به چیدمان صحیح وسایل دفتر کار دقت بیشتری به خرج بدهیم. راجع به نکات مهم چیدمان در ادامه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

1. فنگ شویی در چیدمان میز کار

قوانین فنگ شویی که ریشه در فلسفه کشور چین دارد امروزه به یکی از موضوعات بسیار پرطرفدار در سراسر دنیا تبدیل شده است. از این قواعد و قوانین در می‌توان برای دکوراسیون دفتر کار هم کمک گرفت. رعایت چند اصل ساده می‌تواند به شما یک ایدۀ کلی برای چیدمان صحیح وسایل روی میز بدهد.

چیدمان میز کار فنگ شویی

فنگ شویی می‌گوید که برای دریافت انرژی مثبت میز کار را به 9 بخش تقسیم کنید. در اولین بخش از سمت چپ نماد برکت قرار می‌گیرد که معمولاً گلدان گل است. قسمت دوم به نماد شهرت اختصاص دارد که می‌تواند یک لوح تقدیر یا تندیس باشد. بخش سوم جایگاه نماد عشق است که می‌تواند عکسی از همسرتان باشد.

بخش چهارم محل قرارگیری نماد خانواده است که می‌تواند یک عکس دسته‌جمعی خانوادگی باشد. قسمت پنجم نماد سلامتی است و تا جای ممکن باید خالی باشد. قسمت ششم نشانگر خلاقیت است؛ یک دفتر یادداشت در این قسمت بسیار کاربردی است. بخش هفتم دانش و خرد را تداعی می‌کند و بودن یک کتاب این مفهوم را یادآوری می‌کند.

قسمت هشتم موقعیت شغلی و حرفه‌ای شما را نشان می‌دهد و بودن جملات انگیزشی در این قسمت بسیار مفید است. در بخش نهم روابط اجتماعی و مسافرت یادآوری می‌شود. این قسمت را می‌توانید با تلفن همراه یا کره جغرافیایی پر کنید.

2. تزئین میز اداری با گل

تزیین میز اداری با گل

همان‌طور که گفتیم گل و گیاه به‌عنوان نمادی از سرزندگی و برکت یک پای ثابت وسایل روی میز کار است. اگر برای انتخاب گل و گیاه مناسب به دنبال چند پیشنهاد مناسب هستید ما به شما گل بنفشۀ آفریقایی، مارچوبه زینتی و بامبو را پیشنهاد می‌کنیم.

3. نورپردازی در چیدمان میز کار

نورپردازی چیدمان میز کار

اهمیت وجود نور کافی در محل کار بر کسی پوشیده نیست. طبق اصول فنگ شویی بخش دوم به نماد شهرت اختصاص دارد. شما با قراردادن چراغ مطالعه در این قسمت می‌توانید با مفهومی استعاری، مرکز توجه بودن را یادآور شوید و در عین حال نور کافی و لازم برای کار را تأمین کنید.

4. چیدمان قاب عکس روی میز کار

چیدمان قاب عکس روی میز کار

وجود عکس‌هایی از همسر و فرزندتان بر روی میز کار به شما این حس را القا می‌کند که در خانه هستید و با خانواده ارتباط دارید. این موضوع احساس تعلق خاطر شما نسبت به محل کارتان را هم بالاتر می‌برد و در ساعات کاری حس مثبتی خواهید داشت و بهتر بر روی اهدافتان متمرکز خواهید شد. جایگاه مناسب قاب عکس‌ها بر روی میز، گوشه سمت راست بالا و سمت چپ قسمت میانی میز است.

5. محل مناسب قرارگیری مانیتور

محل قرارگیری مانیتور

گفتیم که قسمت مرکزی میز در فنگ شویی نماد سلامتی است. اغلب اوقات این بخش از میز محلی است که مانیتور کامپیوتر قرار می‌گیرد. در حقیقت این موضوع تا حد زیادی هم روی سلامت شما اثر مثبت می‌گذارد. جالب است بدانید که اصول ارگونومی نیز این اصل را تأیید می‌کند که بهترین محل برای قرار گرفتن مانیتور، قسمت میانی میز است چرا که فاصله مانیتور از چشمان کاربر به مقدار استاندارد خواهد بود.

6. دفترها و کاغذهای یادداشت

مرتب سازی کاغذهای اداری

بهترین محل برای قرارگیری کاغذهای یادداشت، دفترهای ثبت و یا تقویم سمت راست قسمت میانی میز است. فقط یک نکته در این خصوص حائز اهمیت است و آن اینکه اگر شما چپ‌دست هستید جای دفتریادداشت‌ها سمت چپ خواهد بود. همچنین جای قاب عکس‌ها، تلفن، گلدان و کتاب‌ها نیز عوض خواهد شد.

7. چیدمان کتاب‌ها روی میز کار

چیدمان میز اداری

در هر شغلی منابع مکتوب و کتاب‌هایی کاربردی وجود دارند که باید همیشه در دسترس باشند. همچنین در ساعات استراحت، مطالعۀ کتاب فعالیتی است که به‌احتمال زیاد انجام می‌شود. بهترین محل قرارگیری کتاب‌ها گوشه سمت چپ پایین است.

8. محل قرارگیری موس و کیبورد

محل قرارگیری موس و کیبورد

رایانه‌ها امروزه نقشی اساسی و کلیدی در کسب‌وکارهای مختلف ایفا می‌کنند. با توجه به اهمیت وجود آنها در مشاغل مختلف، یکی از شاخه‌های ارگونومی به این موضوع می‌پردازد که در چه شرایطی می‌توان به شکل صحیح و بهینه از رایانه و لوازم جانبی آن استفاده کرد. برای راحتی هر چه بیشتر کاربر بهتر است که موس و کیبورد در قسمت میانی و پایین میز قرار بگیرد. به این ترتیب کاربر به‌راحتی می‌تواند با رایانه کار کند.

9. چیدمان میز مدیریت

چیدمان میز مدیریتی

چیدمان میز مدیریتی تا حدودی با میز کارمندی تفاوت دارد. دلیل این موضوع در کاربرد این نوع میزها خلاصه می‌شود. دکوراسیون اتاق مدیریت باید به شکلی انجام شود که ارزش‌های شرکت را تداعی کند. برای چیدمان میز مدیریت بهتر است از یک ست لوازم اداری رومیزی شامل تقویم، پاکت نامه، برگه یادداشت، نگهدارنده کارت ویزیت، جاخودکاری، زیردستی و... استفاده کنید. به این ترتیب یک دکوراسیون مینیمال و در عین حال کاربردی خواهید داشت.

10. رنگ‌ها در چیدمان میز کار

روانشناسی رنگ‌ها در حال حاضر به‌صورت یک رشته تخصصی در دانشگاه‌های معتبر خارجی مورد مطالعه قرار می‌گیرد. اهمیت این مسئله اکنون دیگر بر کسی پوشیده نیست که هرکدام از رنگ‌ها می‌تواند حس خاصی را در اشخاص ایجاد کند. این موضوع در مورد رنگ‌بندی وسایل روی میز هم صدق می‌کند. پس بهتر است از رنگ‌هایی استفاده کنید که تأثیر مثبتی روی شما می‌گذارند.

رنگ قرمز گرم و پرانرژی است و می‌تواند به شما شور و هیجان را القا کند. رنگ زرد روحیه شما را بالا می‌برد؛ ولی استفاده افراطی از آن اضطراب‌آور است. برای ایجاد حالتی آرامش‌بخش و متعادل رنگ سبز توصیه می‌شود. رنگ قهوه‌ای یک رنگ جدی و گرم است و به‌نوعی شکوه و تجمل را تداعی می‌کند. این‌ها از جمله رنگ‌هایی هستند که برای چیدمان و دکوراسیون می‌توانید مد نظر قرار بدهید.

جمع بندی

در این مطلب راجع به نحوه چیدمان میز اداری صحبت کردیم و نکاتی را که باید در این زمینه رعایت شود را به شما یادآوری کردیم. امیدواریم که خواندن این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. گروه مبلمان اداری دکوران با بیش از 4 دهه سابقه در صنعت مبلمان و تولید پارتیشن اداری از برندهای باسابقه و خوشنام این حوزه محسوب می‌شود. از صفحۀ محصولات ما دیدن کنید و جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از طریق شماره‌های درج شده در سایت با کارشناسان ما در تماس باشید!

امتیاز بدهید :
0.0

نظرات کاربران

title

message

021 63000