چالش های صادرات و واردات در ایران

نظر 0 1402/12/21

هر کشوری که بخواهد در زمینه تولید موفق عمل کند، باید برنامه‌ریزی درستی برای صادرات و واردات داشته باشد. کشور ما هم از این قضیه مستثنی نیست. اما به خاطر وجود چالش های صادرات و واردات در ایران و مشکلاتی که بر سر راه تولیدکنندگان داخلی وجود دارد، صادرات کالا آن‌طور که باید انجام نمی‌شود و بخش عمده صادرات کشور محدود به صادرات نفت و پتروشیمی شده است. همین امر باعث می‌شود تا سایر تولیدکنندگان که در زمینه‌های دیگر فعالیت دارند، نتوانند از بسترهای مناسب صادرات استفاده کنند.

به عنوان مثال صنعت مبلمان اداری یکی از صنایع داخلی است که به خاطر وجود چالش‌های بی‌شمار رشد و ارتقای چندانی نداشته است. برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با چالش‌های صادرات و واردات در ایران، درباره مشکلات موجود بر سر راه تولیدکنندگان داخلی بیشتر صحبت می‌کنیم.

تحریم‌های اقتصادی و تجاری

اولین موردی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، تحریم‌های اقتصادی و تجاری است که توانسته تأثیر عمده‌ای بر میزان صادرات و واردات کشور داشته باشد. این تحریم‌ها با ایجاد موانع قانونی بر سر راه صادرات و واردات کشورمان، باعث قطع و کاهش این مراودات بین‌المللی شده‌اند. همچنین تحریم‌های مالی باعث می‌شود تا امکان تجارت برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان وجود نداشته باشد.

همین امر مانع رشد صادرات غیر نفتی کشور می‌شود و افرادی هم که قصد انجام معامله‌های تجاری با ایرانیان را داشته باشند به خاطر ترس از تنبیه و تحریم کشورهایی چون ایالات متحده آمریکا، علیرغم میلشان ترجیح می‌دهند با تجار ایرانی معامله‌ای نداشته باشند.

عدم دسترسی به بازارهای بین المللی باعث شده تا منابع مالی سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به سال‌های قبل کاهش پیدا کند. بنابراین می‌توان گفت که یکی از چالش های صادرات و واردات در ایران وجود تحریم‌های اقتصادی ریز و درشتی است که از طرف کشورهای قدرتمند غربی اعمال شده است.

نبود حمایت‌های دولتی

چالش های صادرات و واردات به ایران

درست است که اثرات تحریم‌ها بر صادرات و واردات بسیار زیاد است، اما یکی دیگر از ریسک های واردات و صادرات در ایران، نبود حمایت‌های دولتی است. به خاطر اینکه دولت به اندازه کافی از صنایع کوچک و متوسط داخلی حمایت نمی‌کند، این صنایع نمی‌توانند آن‌طور که باید و شاید پیشرفت کنند.

زمانی که دولت حمایت‌های یارانه‌ای و بودجه‌ای برای صنایع کوچک در نظر بگیرد، این صنایع می‌توانند ترقی کنند. اما متأسفانه در کشور ما دولت خودش به عنوان یک رقیب برای تولیدکنندگان مطرح می‌شود. همین امر باعث می‌شود تا رونق اقتصادی در کشور در کمترین حد خود باشد.

کاهش ارزش پول

ملی پایین آمدن ارزش پول کشورمان یکی دیگر از مواردی است که باعث می‌شود تولیدکنندگان نتوانند به اهداف خود برسند. در حال حاضر قیمت دلار در کشور روزبه‌روز در حال افزایش است و همین باعث می‌شود تا ارزش پول داخلی ما با سرعت بیشتری کاهش پیدا کند.

صادرات و واردات نیز به صورت مستقیم با ارز خارجی در ارتباط هستند و زمانی که اختلاف قیمت فاحشی بین ارزهای خارجی و پول کشورمان وجود داشته باشد، برای تولیدکنندگان داخلی هیچ سودی وجود نخواهد داشت.

متأسفانه دولت ما علاوه بر اینکه از صنایع داخلی حمایت نمی‌کند و هیچ کمک هزینه‌ای برای شرکت صنایع در نمایشگاه‌های بین المللی پرداخت نمی‌کند، تلاشی هم برای بهبود روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای دیگر انجام نمی‌دهد.

نبود سازمان‌هایی برای حمایت از تولید کننده‌ها

در بسیاری از کشورهای موفق در زمینه صادرات و واردات سازمان‌های متعددی هستند که با کمک دولت از تولید کننده‌ها حمایت می‌کنند و فرایندهای مربوط به صادرات بازاریابی و واردات را سازماندهی می‌کنند.

در کشور ما انجمن‌ها و سازمان‌هایی وجود ندارند که در رابطه با بازاریابی صادراتی به تولیدکنندگان داخلی کمک کنند. همچنین هیچ بودجه یا سوبسیدی از طرف دولت به صادرکنندگان تعلق نمی‌گیرد. در کشوری که نهادهای دولتی با تولیدکنندگان داخلی و صنایع کوچک رقابت می‌کنند، چطور می‌توان انتظار رشد و پیشرفت در زمینه صادرات و واردات داشت؟

دلایل اهمیت صادرات و واردات

چالش های صادرات و واردات به ایران

صادرات کالا یکی از عواملی است که نشان می‌دهد اقتصاد یک کشور رو به رشد است و تولیدکنندگان داخلی می‌توانند در بازارهای جهانی هم قدرت‌نمایی کنند. زمانی که تولیدکنندگان داخلی به بازارهای جهانی راه پیدا کنند، محصولات و خدمات خود را ارتقا می‌دهند و هزینه‌های تولید آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

اما چالش‌های بسیاری هستند که مانع موفقیت تولیدکنندگان داخلی در زمینه صادرات و واردات می‌شوند. این مشکلات تنها با همکاری مردم، مسئولین و صادرکنندگان ایرانی قابل حل هستند. در صورتی که برنامه‌ریزی صحیحی انجام نشود، چالش‌ها همچنان ادامه پیدا خواهند کرد و تولیدکنندگان داخلی بهره‌ای از فعالیت خود نخواهند برد. در نتیجه سبک زندگی مردم نیز تغییری نمی‌کند و هیچ سودی از صادرات و واردات نصیب مردم هم نمی‌شود.

چرا باید با چالش های صادرات و واردات در ایران مبارزه کنیم؟

رویارویی با چالش های صادرات و واردات در ایران و مشکلاتی که بر سر راه وجود دارد، می‌تواند تأثیر عمده‌ای روی شرایط زندگی و معیشت مردم داشته باشد. از جمله دلایلی که نشان می‌دهد همه ما باید با این چالش‌ها مقابله کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

جلوگیری از خسارت مالی

به خاطر وجود نوسان زیاد در بازار ارز، صادر کنندگان دچار مشکلات بسیاری می‌شوند. نوسان قیمت ارز باعث می‌شود تا فعالان این حوزه خسارت‌های غیر قابل جبرانی را متحمل شوند. بنابراین هرچه زودتر باید فکری به حال چالش‌های موجود بر سر راه صادرات کنیم.

مقابله با تعرفه‌های گمرکی بالا

متأسفانه به خاطر وجود تحریم‌های اقتصادی بعضی از کشورها هستند که تعرفه‌های گمرکی بالایی را در نظر می‌گیرند. البته در کشور خودمان نیز برای وارد کنندگان تعرفه‌های بالایی در نظر گرفته می‌شود. همین امر هم باعث افزایش قیمت‌های نهایی و مواجه شدن تاجران با چالش‌های بی‌شمار می‌شود.

افزایش رونق اقتصادی

در صورتی که چالش‌های موجود بر سر راه صادرات برطرف شود و مداخله ارگان‌های دولتی کاهش پیدا کند، تأثیر منفی که این اتفاق‌ها بر روند صادرات دارند، کمتر می‌شود و رونق اقتصادی بیشتر می شود. به این صورت وضعیت معیشت زندگی مردم هم بهتر می‌شود و فرصت‌های شغلی بیشتری برای مردم و کسب درآمد آن‌ها به وجود می‌آید. هرچه یک کشور از نظر صادرات قوی‌تر عمل کند، نتیجه آن در زندگی مردم قابل مشاهده خواهد بود.

آسیب شناسی نظام صادرات و واردات

چالش های صادرات و واردات به ایران

متأسفانه در کشور ما سازوکاری متفاوت با کشورهای دیگر برای مقابله با مشکلات تجارت و صادرات وجود دارد. قوانین زیاد و دست و پاگیر که به خاطر وجود مشکلات ساختاری، چالش‌هایی را بر سر راه تاجران ایرانی قرار می‌دهند، باعث می‌شود تا متحمل هزینه‌های بالایی برای صادرات و واردات شوند و سرمایه خود را در خطر بیندازند.

بر این اساس بهتر است تصمیم‌های جدی در این باره گرفته شود تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوان مشکلاتی که تاجران با آن مواجه هستند، برطرف نمود. تشکیل شوراهایی که بتوانند قوانین متعارض و اضافی را حذف کنند، یکی از راهکارهایی است که می‌توان به آن اشاره نمود. کاهش دادن رویه‌های گمرکی در قانون نیز یکی دیگر از راهکارهایی است که می‌تواند مؤثر باشد.

در سال‌های اخیر صنعت مبلمان اداری کشور نیز دچار ضررهای زیادی شده است و صادرات صنعت مبلمان راکد شده است. امروزه تولیدکنندگان داخلی می‌توانند به صورت ۱۰۰% نیازهای داخلی کشورمان را تأمین کنند. بنابراین اگر بستر مناسب برای صادرات و واردات وجود داشته باشد و دولت از آن‌ها حمایت کند، می‌توانند محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کنند و به این صورت در رشد اقتصادی کشور نقش مؤثری داشته باشند.

کلام پایانی

در این مقاله درباره چالش‌های صادرات و واردات در ایران صحبت کردیم. مهم‌ترین چالش‌هایی که بر سر راه صادرکنندگان و تاجران ایرانی وجود دارند، شامل قوانین دست و پاگیر، تحریم‌های اقتصادی، عدم‌حمایت دولت و نوسانات نرخ ارز می‌شود.

گروه مبلمان اداری دکوران با بیش از نیم قرن سابقه در صنعت مبلمان کشور، تولید کننده انواع میز اداری، پارتیشن اداری، میز مدیریتی و... با وجود چالش‌های متعدد در حوزه بازرگانی و تولید همواره سعی کرده تا بهترین محصولات را به مشتریان خود عرضه کند. جهت اطلاع از قیمت‌ها و موجودی محصولات می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی درج شده در سایت با کارشناسان ما در تماس باشید.

امتیاز بدهید :
0.0

نظرات کاربران

title

message

021 63000