طراحی فضای اداری

نظر 0 1401/03/17

طراحی فضای اداری فرایندی است که از جهات مختلف بر عملکرد کسب‌وکار شما تأثیر می‌گذارد. طراحی داخلی فضای اداری در حقیقت یک سرمایه‌گذاری استراتژیک و بلندمدت است که منجر به ارائۀ یک تصویر بهتر از سازمان به مشتریان می‌شود. در این مطلب سعی داریم تا راجع به طراحی دکوراسیون داخلی اداری و اصول مربوط به آن صحبت کنیم. با ما همراه شوید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید!

دلایل لزوم توجه به طراحی فضای اداری

اولین سؤالی که باید به آن پاسخ داد این است که به چه دلیل باید به طراحی فضای داخلی توجه کرد؟ بدون شک برای انجام این پروسه باید هزینه‌هایی را متقبل شد پس باید پرسید این سرمایه‌گذاری در بلندمدت چه منافعی برای کسب‌وکار شما خواهد داشت. اگر دکوراسیون شرکت شما به شکل حرفه‌ای و اصولی پیاده‌سازی شده باشد در وهلۀ اول یک تصویر مطلوب از کسب‌وکار شما در ذهن مخاطبان ایجاد خواهد کرد. بدون شک جلب اعتماد مشتریان بالقوه سازمان و متقاعدکردن آنها برای همکاری یک کار دشوار و پیچیده است. وقتی شما یک فضای آراسته، راحت و آرام برای مشتریان تدارک دیده باشید آنها نیز راحت‌تر به شما اعتماد می‌کنند.

در سمت دیگر موضوع بهره‌وری، رضایت کارمندان و بهبود راندمان مطرح است که با طراحی فضای داخلی اداری رابطۀ مستقیم دارد. کارمندانی که احساس رضایت شغلی داشته باشند انگیزه و انرژی بیشتری برای فعالیت خواهند داشت. طراحی دکوراسیون داخلی به صورت اصولی منجر به همکاری و تعامل بهتر کارمندان با یکدیگر می‌شود. این موضوع مخصوصاً اگر فعالیت‌های سازمان شما عمدتاً به صورت تیمی باشد اهمیت بسزایی دارد. با یک دید کلی‌تر وقتی شما حداقل 8 ساعت از شبانه‌روز را در محل کار می‌گذرانید پس باید دفتر کارتان را به چشم خانۀ دوم ببینید و وسایل آسایش و راحتی خودتان را در این فضا فراهم کنید. مجموع تمام این موارد دلیل محکمی برای توجه به طراحی فضای اداری خواهد بود. حال بیایید روند این پروسه را با هم بررسی کنیم.

روند و اصول طراحی فضای اداری

اصول طراحی فضای اداری

روند طراحی فضای اداری برای هر سازمان و شرکتی متفاوت است. به این خاطر که نوع کسب‌وکار هر شرکت، تعداد کارمندان، تجهیزات موجود، متراژ فضا و... در هر اداره با ادارات دیگر فرق دارد. اما در این بین 5 گام اساسی در این فرایند وجود دارد که برای تمام پروژه‌ها یکسان است.

بررسی و برآورد نیازها

در گام اول شما باید ببینید که در محل کار به چه چیزهایی نیاز دارید. شاید دکوراسیون فعلی دچار ضعف‌هایی باشد یا ممکن است نیاز داشته باشید یک پلان کاملاً جدید چیدمان کنید. اینکه چه چیزهایی در محیط خوب عمل می‌کند و چه چیزهایی نیاز به تغییر دارد باید مورد ارزیابی قرار گیرد. از نظرات کارمندان در این زمینه غافل نشوید! کارمندان شما نیز از محیط اداری استفاده می‌کنند و درک نیازهای آنها در کسب یک نتیجۀ مطلوب تأثیر می‌گذارد.

توجه به نوع کسب و کاری که دارید

این مرحله تا حدودی مشابه مرحلۀ قبل است با این تفاوت که در اینجا شما بر روی نوع فعالیت کسب‌وکاری که دارید تمرکز خواهید کرد. باید میانگین سن کارمندان شرکت را در نظر بگیرید و مطابق با روحیات آنها طراحی فضای اداری را انجام دهید. به مشتریان سازمان فکر کنید و اینکه جلسات اداری در کدام بخش برگزار می‌شود و ملاقات‌های کاری در کدام بخش صورت می‌گیرد. چه تجهیزات و تکنولوژی‌هایی مورد نیاز کارمندان شماست و چه‌طور می‌شود دسترسی به این ابزارها را تسهیل بخشید؟ ارتباط و تعامل میان کارمندان چگونه است؟ این‌ها از جمله سؤالاتی است که در این مرحله باید به آنها پاسخ بدهید.

یافتن بهترین شرکت طراحی داخلی

بهترین شرکت طراحی داخلی

پس از آنکه از نیازهای کسب‌وکارتان مطلع شدید باید به دنبال بهترین گروه طراحی داخلی اداری باشید. حتماً یک تیم متخصص و باسابقه را برای دکوراسیون اداری دفتر کار انتخاب کنید. در این مرحله طراحان و معماران با شما جلساتی برگزار خواهند کرد تا طرح‌ها و پیشنهادهای خودشان را به شما ارائه بدهند. پس از دریافت مشاوره‌های لازم در نهایت پلان نهایی برای اجرای پروژه تأیید می‌شود و چارچوب کلی تعیین خواهد شد.

خرید مبلمان و تجهیزات اداری

برای تجهیز و دکوراسیون داخلی فضای اداری قطعاً به مبلمان مناسب احتیاج پیدا خواهید کرد. در اینجا طراحان و معماران راهنمایی‌های لازم را برای خرید تجهیزاتی که به آنها نیاز دارید به شما ارائه می‌کنند. خرید تجهیزاتی مثل میز مدیریتی، میز کارمندی، میز کنفرانس، صندلی اداری و مواردی از این قبیل به بهبود دکوراسیون داخلی و زیبایی محیط کمک می‌کند و صد البته کاربرد آنها را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. امروزه میزهای ایستاده و ارگونومیک با این هدف به بازار عرضه می‌شوند که حین استفاده از آنها احساس راحتی بیشتری داشته باشید و همچنین سلامت بدن شما نیز در ساعات کاری حفظ شود.

اجرای طراحی داخلی واحد اداری

طراحی داخلی واحد اداری

در نهایت به فاز اجرایی می‌رسیم. جایی که شما مطابق با پلانی که در ابتدا طراحی شده تجهیزات مورد نیاز را طراحی کرده‌اید و حالا باید دکوراسیون اداری پیاده‌سازی شود. در یک جدول زمان‌بندی مشخص پروژه استارت می‌خورد و فرایند ساخت‌وساز، نصب و سیرکولاسیون فضای اداری و بازسازی محیط انجام می‌شود. مدیر پروژه در تمامی این مراحل بر انجام کارها نظارت خواهد داشت و گزارش‌های مربوط به پیشرفت کار را به شما ارائه می‌دهد.

نکات مهم برای دکوراسیون اداری و دفتر کار

طراحی مدرن فضای اداری

در طراحی داخلی واحد اداری چند نکته وجود دارد که توجه به آنها در کسب یک نتیجۀ مطلوب تأثیر می‌گذارد. در ادامه پنج نکتۀ مهم در این مورد را با هم بررسی می‌کنیم.

بهره وری صحیح از فضای اداری

برای طراحی مدرن فضای اداری اغلب اوقات سبک مینیمالیستی اجرا می‌شود. در این سبک بر کمینه‌گرایی تاکید می‌شود و معنای عبارت لاتین آن نیز همین است. شما مساحت محدودی در اختیار دارید که باید از آن حداکثر استفاده را ببرید. برای چیدمان و دکوراسیون داخلی ابتدا با مبلمان و میزهای اداری بزرگ‌تر شروع کنید سپس به سراغ میزهای کوچک‌تر بروید. سعی کنید محیط اداری را بیش از حد شلوغ نکنید و المان‌های اضافی را از محیط حذف کنید. این اقدام با سیرکولاسیون فضای اداری که پیش‌تر به آن اشاره کردیم هم ارتباط دارد.

مفهوم سیرکولاسیون در معماری به این مسئله توجه دارد که در یک ساختمان راه‌های ارتباطی تا چه حد در دسترس هستند. به‌عنوان مثال دسترسی به آشپزخانه، راهروها، خروجی‌های اضطراری، سالن‌های مختلف و... همه در اینجا مورد بررسی قرار می‌گیرد. شما باید برای تمامی این فاکتورها برنامه‌ریزی دقیق و اصولی داشته باشید.

حفظ نظم و ترتیب

طراحی داخلی فضای اداری

یکی از اهداف طراحی فضای اداری نظم و ترتیب بخشیدن به محیط و چیدمان صحیح المان‌های مختلف است. این کار به افزایش راندمان و جلوگیری از اتلاف وقت می‌انجامد. محیط کاری نباید دچار آشفتگی و به‌هم‌ریختگی شود. شما باید در یک نگاه محل قرارگیری ابزارها و ادوات اداری مختلف را بیابید و سازماندهی آیتم‌ها را به شکلی هدفمند انجام بدهید. از طرف دیگر در مورد مسائل زیبایی‌شناختی این نظم و ترتیب و هماهنگی باعث ایجاد یک ارتباط منطقی می‌شود. عناصر موجود در دفتر کار باید به شیوه‌ای در کنار یکدیگر قرار بگیرند که نگاه‌کردن به آنها باعث ایجاد ناهماهنگی‌های بصری نشود.

روانشناسی رنگ ها

ترکیب رنگ مناسب محیط اداری نیز در طراحی داخلی و دکوراسیون دفاتر اداری اهمیت دارد. رنگ‌های مختلف احساسات متفاوتی را به افراد القا می‌کنند. برای همین است که باید ترکیب‌هایی را به کار ببرید که خلاقیت و انرژی اعضای تیم را افزایش می‌دهد و تمرکز ذهنی آنها را بالا می‌برد. این مسئله برای برندسازی هم مفید است؛ گاهی اوقات یک رنگ مشخص می‌تواند تبدیل به نماد یک کسب‌وکار شود.

توجه به نور طبیعی

طراحی داخلی اداری

موضوعی بسیار حائز اهمیت جریان نور طبیعی در محل کار است. گاهی اوقات با دیوارکشی‌های غیر اصولی و دکوراسیون نادرست نیاز به روشنایی مصنوعی پیدا می‌کنید. این در حالی است که نور خورشید باعث بهبود راندمان شده و از هزینه‌های اضافی برای تأمین روشنایی محیط جلوگیری می کند. با سفارش پارتیشن شیشه ای ، نصب پنجره‌های بزرگ و چیدمان صحیح می‌توانید به‌راحتی گردش نور طبیعی در محل کار را بهبود ببخشید.

مدیریت هزینه ها در طراحی فضای اداری

این موضوع بدیهی است که شما بودجه مشخصی را برای بازسازی و طراحی فضای اداری در نظر گرفته باشید. با توجه به سقف بودجه تعیین شده باید خدمات به شکلی ارائه شود که در بلندمدت این هزینه‌ها جبران شوند. برای همین باید سعی کنید تجهیزات و میزهای اداری باکیفیت را از برندهای معتبر تهیه کنید. صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها البته یک اقدام خوب است اما نباید به قیمت کاهش سطح کیفی تمام شود. اگر یک‌بار هوشمندانه هزینه کنید و محصولات باکیفیتی بخرید که سال‌ها می‌شود از آنها استفاده کرد خیلی بهتر است تا اینکه مجبور شوید هر سال مبلمان محل کارتان را عوض کنید به این دلیل که از کیفیت خوبی برخوردار نیستند. به همۀ این‌ها مشکلات دیگری مثل به خطر افتادن سلامت کارمندان را هم اضافه کنید تا ببینید کدام حالات برای شما بهتر خواهد بود.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با روند طراحی فضای اداری و نکاتی که برای انجام آن باید رعایت شود آشنا کنیم. گروه مبلمان اداری دکوران یکی از نام‌های مطرح در زمینۀ تجهیز و دکوراسیون اداری است که با تیمی مجرب و متخصص در این راه به شما کمک خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید. منتظر شنیدن صدای گرم شما هستیم!


امتیاز بدهید :
0.0

نظرات کاربران

title

message

021 63000