روش های شناسایی چوب و چرم

نظر 0 1402/02/23

در این مطلب به بررسی روش های شناسایی چوب و چرم می‌پردازیم که به ویژه در صنعت مبلمان اداری بسیار تأثیرگذار هستند و نقش اساسی ایفا می‌کنند. البته باید در ابتدای امر این موضوع را روشن کنیم که که منظور از چوب در این مطلب نه تخته‌های چوبی یا نئوپان بلکه نوعی فراورده چوبی به نام MDF است که بدون شک با نام آن آشنا هستید. همچنین چرم‌های مورد استفاده در صنعت مبلمان اداری بیشتر روکش‌هایی با طرح چرم هستند و تنها در مواردی خاص و برای مبلمان راحتی و صندلی مدیریت از چرم خالص استفاده می‌شود. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید!


روش های شناسایی چوب MDF

روش شناسایی چوب و چرم

در ابتدای مطلب روش های شناسایی چوب و چرم بیایید به سراع تخته‌های MDF برویم. تخته‌های ام‌دی‌اف از الیاف چوبی ساخته شده‌اند که توسط رزین مصنوعی به هم چسبیده‌اند و از تحت گرما و فشار بسیار زیاد به هم فشرده می‌شوند و در نتیجه یک تخته جامد و کاملاً یکنواخت با روکش و دوام خوب ایجاد می‌شود. از آنجایی که حین فشرده‌شدن الیاف ام دی اف ها به‌صورت تصادفی و نه در جهت‌های یکسان جهت‌گیری می‌کنند، دستگاه می‌تواند به هر جهتی آنها را برش دهد و سطح صافی را به ما تحویل دهد.

طبیعتاً چوب مقاومت کافی در برابر آب را ندارد، اما ام دی اف هایی هم در بازار هستند که نه تنها در برابر رطوبت و آب و حتی گاهی آتش‌سوزی نیز مقاومت بیشتری دارند.

امروزه تخته‌های ام‌دی‌اف رایج‌ترین مواد برای نجاری هستند، چرا که با انواع روکش‌های مختلف مانند روکش رنگ ساده و یا روکش لاکی و... کاور می‌شود. می‌توان از آنها به‌عنوان دیوارپوش و در جاهایی مانند روکش دیوار و درب نیز استفاده کرد. دقت دستگاه‌هایی که این تخته‌ها و روکش‌های آنها را تولید می‌کنند یکی از راهکارهای شناسایی چوب و چرم مرغوب است.

نئوپان و MDP

نئوپان با فشرده‌شدن اضافات چوب مانند خاک اره با رزین و چسب ایجاد می‌شود. طی گذر زمان، این متریال  با راه حل‌های دیگری مانند MDF یا نزدیک‌ترین جایگزین آن یعنی MDP جایگزین شده است. می‌توان آن را با رنگ و لاک کاور کرد، اما به‌ندرت می‌توان آن را چسباند، زیرا سطح نئوپان معمولاً صاف نیست.

مزیت اصلی این متریال معمولاً قیمت پایین آن است. کاربردهای آن مشابه ام دی اف است، اما برای به دست آوردن نتیجه رضایت‌بخش باید از انواع خاصی از یراق‌آلات استفاده کرد.

فواید ام دی اف چیست؟

  • به‌راحتی رنگ‌پذیر است.
  • بریدنش بسیار آسان است.
  • سطح صیقلی و بدون تراشه‌ای دارد.
  • از نئوپان خیلی محکم‌تر و متراکم‌تر است.
  • از فیبرهای خیلی کوچک چوبی درست شده به زوری که اصلاً بافت چوب در آن معلوم نیست.

معایب ام دی اف چیست؟

شناخت چوب و چرم مرغوب

  • وزنش به دلیل تراکم بالا سنگینی می‌کند.
  • به‌سرعت تیغه‌ها را کند می‌کند.

روش شناسایی چوب و چرم از طریق وزن

می‌دانید که قیمت ورق ام دی اف،پالتی یا وزنی حساب نمی‌شود و آن را دانه‌ای حساب می‌کنند. پس وقتی وزن ورق ام دی اف در قیمتش تأثیری ندارد دانستن در رابطه با وزن ورق ام دی اف چه فایده‌ای برای ما دارد؟ در واقع وزن ورق ام دی اف روی کاربرد و مقاومت آن تأثیر می‌گذارد. همین موضوع یک راه ساده برای شناسایی چوب و چرم است.

وزن ورق ام دی اف خوب باید چه قدر باشد؟

هرچه مغز ورق ام دی اف بیشتر باشد، نشان‌دهنده این است که ورق ام دی اف دارای مقاومت بالاتری است و همان‌طور متراکم‌تر و باکیفیت‌تر است. پس درواقع وزن ورق ام دی اف تا حدودی نشان‌دهنده کیفیت آن ام دی اف هست.

از مزایای دیگر ام دی اف با وزن بالا این است که هنگام برش تکه‌تکه نمی‌شوند. از آنجا که ابعاد ورق‌های ام دی اف آنچنان تفاوتی با یکدیگر ندارند، چیزی که بیشترین تأثیر رو در تغییر وزن ورق دارد، ضخامت اون ورق هست. معمولاً ضخامت ورق ام دی اف از 3 میلیمتر شروع می‌شود و تا 25 میلیمتر هم نیز در بازار وجود دارد. در ادامه چند نوع ام دی اف با وزن‌ها و کاربرد آن را بررسی کردیم.

ام دی اف نازک:

این مدل از ام دی اف‌ها کمترین ضخامت یا قطر رو دارند. معمولاً قطر این ام دی اف‌ها از 1.8 شروع می‌شود و تا 6 میلیمتر ادامه دارد. به خاطر مقاومت پایین، معمولاً جاهایی کاربرد دارند که نیاز نباشد وزن زیادی را تحمل کنند؛ مانند کف کشوها، پشت کابینت و... ام دی اف‌های نازک طبیعتا جزو سبک‌ترین ام دی اف ها هستند.

ام دی اف ضخیم:

قطر این ورق ام دی اف از 30 میلیمتر شروع می‌شود و تا 60 میلیمتر نیز ادامه دارد. ورق این ام دی اف به علت ضخامت بالا وزن بالا را نیز می‌تواند تحمل کند. با توجه به همین موضوع در سازه های معماری، پایه میزها، ستون‌ها و... کاربرد دارد. این مدل ام دی اف ها طبیعتاً جزو ورق‌های با وزن بالا دسته بندی می‌شوند.

ام دی اف با چگالی بالا:

به ام دی اف با چگالی بالا HDF (High Density Fiberboard) هم می‌گویند. چگالی این ورق بالای 800 کیلوگرم بر مترمکعب هست. این افزایش چگالی به وسیله افزایش فیبر، فشار وارده به هنگام تولید و چسب به وجود اومده که باعث افزایش قابلیت‌های این نوع از ام دی اف شده. از ام دی اف با چگالی بالا به خاطر مقاومت خوبی که دارد در پله‌ها، قفسه‌های صنعتی، کف‌پوش‌ها و … استفاده می‌شود.

ام دی اف با چگالی معمولی:

ام دی اف‌هایی با ضخامت 12 تا 19 میلیمتر در دسته ‌ام دی اف‌های با چگالی معمولی قرار می‌گیرند. چگالی این ورق‌ها بین 650 تا 800 کیلوگرم بر مترمکعب هست. کاربردی‌ترین ورق، یعنی ورق ام دی اف 16 میل هم در این دسته جا می گیرد. وزن ورق ام دی اف 16 میل تقریباً 78 کیلوگرم است.

ام دی اف با وزن مخصوص پایین:

به ام دی اف با چگالی پایین LDF (Low Density Fiberboard) می‌گویند. چگالی این نوع ام دی اف بین 550-650 کیلوگرم بر مترمکعب است. این مدل ام دی اف به خاطر مقاومت پایینی که دارد، در جاهایی که نیاز به قدرت زیاد و تحمل بالا ندارد مثل غرفه‌های نمایشگاهی استفاده میشود. نوع دیگری از این ام دی اف‌ها با چگالی کمتر از 550 کیلوگرم بر مترمکعب هم وجود دارد که به ULDF معروف هستند.

تأثیر وکیوم بر شناسایی چوب و چرم

روش شناسایی چوب و چرم

تا اینجا در مورد چوب و فراورده‌های آن صحبت کردیم اما مسئلۀ دیگری که به آن نپرداختیم شامل روکش‌های چرمی می‌شد. روکش‌های چرمی یکی از مهم‌ترین عناصر به ویژه در طراحی میز مدیریتی محسوب می‌شوند. زیبایی ظاهری محصول و در برخی موارد کاربرد آن به همین روکش‌های خاص بستگی دارد.

فناوری وکیوم انقلابی بزرگ در تمیز کردن و دباغی چرم بود. چرم‌هایی که تحت تأثیر فناوری وکیوم قرار گرفته‌اند را اگر بر اثر عواملی مانند فشار، دمای چرم و ترکیبات شیمیایی در نظر بگیریم می‌بینید که کیفیت چرم تولیدی افزایش چشم گیری پیدا کرده است. از مزایای چرم وکیوم شده نسب به سایر چرم‌ها می‌توان به استحکام بالا، تولید آسان و کاهش ضایعات و حفظ محیط زیست اشاره کرد. همچنین این فناوری آلودگی‌های صنعت مبلمان را کاهش می‌دهد. این را نیز فراموش نکنید که طرح رویه این چرم‌ها ساده است و می‌توان آن‌ها را در انواع رنگ‌بندی‌های متنوع تولید کرد.

همان‌طور که پیش از این گفتیم دقت دستگاه‌هایی که این نوع روکش‌ها را بر روی سطح MDF می‌چسبانند یکی از فاکتورهایی هستند که کیفیت چوب و چرم را مشخص می‌کنند. در حقیقت یکی از روش های شناسایی چوب و چرم خوب این است که ببینید روکش‌های وکیوم و چرم ممبران با چه دقتی روی سطح MDF قرار گرفته اند.

جمع بندی

در این مطلب راجع به روش های شناسایی چوب و چرم مرغوب صحبت کردیم و نکات مهم در این زمینه را به شما یادآوری کردیم. شرکت دکوران با بیش از نیم قرن سابقه در صنعت مبلمان کشور یکی از تولیدکنندگان برتر میز اداری و پارتیشن اداری در کشور است که همواره در تلاش است تا بهترین محصولات را در اختیار مشتریان خود قرار بدهد. اگر قصد تجهیز و دکوراسیون محل کار خود را دارید با کارشناسان و طراحان ما از طریق شماره‌های درج شده در وب‌سایت در تماس باشید!

امتیاز بدهید :
0.0

نظرات کاربران

title

message

021 63000