10 راهکار موثر برای رفع خستگی در محل کار

نظر 0 1401/04/24

داشتن احساس خستگی در محل کار چیزی است که نمی‌توان آن را کتمان کرد. زمانی که در خانه هستید داشتن حس خواب‌آلودگی چندان اهمیتی ندارد اما در فضای کاری این موضوع مشکل بزرگی محسوب می‌شود. در این مطلب قصد داریم 10 راهکار مؤثر برای رفع خستگی در محل کار به شما ارائه بدهیم تا بتوانید با انرژی بیشتری در محیط اداری حاضر شوید. با ما همراه باشید!

علت خستگی در محل کار و پیامدهای آن

خستگی در محل کار می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. کم‌خوابی، تغذیه نامناسب، فعالیت بدنی زیاد، میز و صندلی اداری غیر استاندارد، تغییرات فصلی و... همگی می‌توانند جزو علت های خستگی در محل کار باشند. داشتن احساس خستگی در خانه مشکل بزرگی نیست و شما می‌توانید خیلی راحت در محیط منزل استراحت کنید و انرژی از دست رفته خودتان را دوباره به دست بیاورید. اما در فضای اداری شما باید کاملاً هوشیار باشید چون خستگی و بی‌حوصلگی شما می‌تواند در روند کارها اختلال ایجاد کند. احتمال اینکه فرصت‌ها را از دست بدهید بالا می‌رود و در نهایت ممکن است شغل شما به خطر بیفتد. به‌علاوه در برخی مشاغل این خستگی می‌تواند حتی خطرناک باشد و به سلامت شما آسیب برساند. پس برای جلوگیری از هرگونه مشکلی باید راهکارهایی برای رفع خستگی در محل کار پیدا کنیم.

داشتن خواب کافی

داشتن خواب کافی

گفتیم که کم‌خوابی می‌تواند یکی از علت های خستگی در محل کار باشد. پس بدیهی است که یکی از راه حل‌های این مشکل داشتن خواب کافی در شب باشد. داشتن خواب کافی کمک می‌کند تا در محل کار انرژی بیشتری داشته باشید. اگر ساعت بدن شما به‌هم‌ریخته است می‌توانید با ورزش‌کردن و یا پرهیز از نگاه‌کردن به مانیتور و گوشی موبایل قبل از خواب به بهبود کیفیت خوابتان کمک کنید.

نوشیدن قهوه، چای یا آب

علت خستگی در محل کار

قبل از شروع شیفت کاری و حتی در ابتدای شروع شیفت، مصرف یک فنجان چای یا قهوه یک راهکار موثر برای غلبه بر خستگی در محل کار است. تأثیر کافئین یک موضوع اثبات شده است اما فراموش نکنید که مصرف چای یا قهوه در ساعات پایانی روز منجر به اختلال در کیفیت خواب می‌شود. پس ساعت مصرف این نوع نوشیدنی‌ها را به شکلی تنظیم کنید که دچار این مشکل نشوید.

مصرف آب به میزان کافی در شبانه‌روز هم یک راهکار دیگر است. آب علاوه بر اینکه مضرات کافئین را ندارد به بهبود سلامت شما نیز کمک می‌کند. اگر نوشیدن آب به‌تنهایی را دوست ندارید می‌توانید از آبمیوه‌های طبیعی کمک بگیرید. ولی از مصرف نوشیدنی‌های گازدار اجتناب کنید؛ این دسته از نوشیدنی‌ها اغلب حاوی کافئین و قند زیادی هستند و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شوند!

تاثیر پیاده روی بر رفع خستگی در محل کار

راهکاری برای رفع خستگی در محل کار

داشتن تحرک و ورزش کردن به طور کلی بر سلامت بدن تأثیر می‌گذارد. ممکن است شما فرصت چندانی نداشته باشید که قبل از رفتن به محل کار به میزان کافی ورزش کنید اما همیشه راه‌های دیگری هم وجود دارد. سعی کنید مقداری از مسیر محل کارتان را پیاده طی کنید. این کار به‌خصوص در فصل‌های سرد سال تأثیر بیشتری خواهد داشت چرا که روزها در این بخش از سال کوتاه‌تر هستند و شما فرصت کمتری دارید تا در معرض نور خورشید قرار بگیرید. (کمبود ویتامین D خود یکی از دلایل داشتن احساس خستگی و بی‌حوصلگی است.)  پس از اتمام ساعات کاری نیز می‌توانید به باشگاه بروید یا سری به استخر بزنید.

گوش دادن به موسیقی

یک مسئلۀ اثبات شده دیگر تأثیر موسیقی بر بهبود راندمان در محل کار است. اگر در حین کار احساس خستگی و خواب‌آلودگی دارید ممکن است به این دلیل باشد که فضا بیش از حد ساکت است. سعی کنید در محل کار از موسیقی کمک بگیرید تا سکوت را بشکنید. اگر حس می‌کنید این موضوع بر عملکرد دیگر کارمندان تأثیر منفی دارد از هدفون یا هندزفری استفاده کنید.

نورپردازی و رفع خستگی در محل کار

نورپردازی و رفع خستگی در محل کار

تنظیم میزان نور در فضای اداری راهکار مؤثر دیگری برای غلبه بر احساس خستگی در محل کار است. نه تنها میزان نور بلکه نوع نور نیز مهم است. اگر امکان این وجود دارد که با استفاده از پنجره‌ها و یا نصب پارتیشن اداری ، نور طبیعی را به فضای دفتر کارتان وارد کنید خیلی بهتر از این است که از نورهای مصنوعی کمک بگیرید. اگر به هر دلیلی این امکان وجود نداشت سعی کنید چراغ‌هایی را انتخاب کنید که روشنایی آنها تقلیدی از نور روز است.

تنظیم موقعیت مانیتور

گاهی اوقات ریشۀ مشکلات در موارد جزئی تر است. شما باید موقعیت مانیتور کامپیوترتان در محل کار را به‌درستی تنظیم کنید. نمایشگر باید دقیقاً روبه‌روی شما باشد تا در حین کار با آن به گردنتان فشار وارد نشود. اگر بیش از یک مانیتور دارید مطمئن باشید که می‌توانید هر دو صفحه را بدون چرخاندن سر ببینید.

تغییر تم صفحه کامپیوتر

ترفندی برای کاهش خستگی حین کار

این هم یک مورد دیگر است که شاید کمتر به آن توجه کنید. شما باید تم صفحۀ کامپیوتر را به شکلی تغییر بدهید که کنتراست کافی داشته باشید. تغییر تم و کاهش نور صفحۀ نمایشگر از خسته شدن چشمان شما جلوگیری می‌کند.

استراحت های کوتاه در بین ساعات فعالیت

نشستن بیش از حد پشت میز و عدم تحرک می‌تواند باعث خستگی شما شود. از طرفی محیط اداری محل کار و فعالیت است و فرصتی برای استراحت برای شما وجود ندارد. در چنین حالتی شما می‌توانید وقفه‌های کوتاه در بین فعالیت‌های خودتان ایجاد کنید. برای چند لحظه از پشت میز بلند شوید یا در حین پاسخگویی به تلفن‌ها در اتاق قدم بزنید. یک نرمش ساده در دفتر کارتان  و کوچک‌ترین تحرکی باعث می‌شود تا از حالت خستگی یا خواب‌آلودگی بیرون بیایید. برخی از شرکت‌ها حتی در حال حاضر میزها و صندلی‌هایی را تولید می‌کنند که در حین ساعات کاری به شما اجازۀ ورزش کردن را می‌دهد. همین موضوع به‌ظاهر ساده تأثیر مستقیمی بر بهبود راندمان در محل کار دارد.

مبلمان اداری و رفع خستگی در محل کار

مبلمان اداری و بهبود راندمان

مورد دیگری که باعث غلبه بر حس خستگی در محل کار می‌شود وجود مبلمان اداری مناسب، استاندارد و ارگونومیک در محل کار است. صندلی شما باید قابلیت تنظیم ارتفاع را داشته باشد. پشتی و دسته‌های صندلی باید به شکل اصولی طراحی شده باشند. همین قاعده در مورد میز اداری نیز صدق می‌کند. اگر میزهای اداری استاندارد و ارگونومیک باشند شما در ساعات کاری کمتر احساس خستگی می‌کنید و این موضوع بر سلامت شما نیز تأثیر می‌گذارد. پس در هنگام خرید مبلمان و تجهیزات اداری به این مسئله نیز توجه کافی داشته باشید. اگر میز و صندلی شما مشکل دارد سعی کنید هر چه سریع‌تر آنها را با مدل‌های استاندارد جایگزین کنید.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. نظرات خودتان راجع به این مقاله را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید!


امتیاز بدهید :
0.0

نظرات کاربران

title

message

021 63000