معرفی انواع دستگاه CNC چوب

نظر 0 1403/01/03

انواع دستگاه CNC چوب به منظور تولید و ساخت محصولات چوبی مختلفی از جمله مبلمان، کابینت، درب های چوبی و دیگر لوازم دکوری کاربرد دارند. هر کدام از این دستگاه‌ها جهت عملیات مکانیکی گوناگونی مانند سوراخ کاری، برش کاری، معرق کاری، منبت کاری و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از دستگاه‌های سی ان سی نیز چند کاره بوده و قادر به انجام چند عملیات مکانیکی مختلف هستند.

شرکت دکوران به عنوان با سابقه‌ترین تولید کننده انواع مبلمان اداری، خانگی و هتلی برای تولید محصولاتی با کیفیت و منحصر به فرد از بهترین دستگاه‌ها با فناوری روز دنیا بهره می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم به معرفی پرکاربردترین دستگاه‌های CNC چوب پرداخته و مشخصات آنها مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی دستگاه CNC چوب

نام دستگاه cnc چوب در واقع مخفف شده عبارت Computerized Numerical Control است که تحت عنوان کنترل عددی کامپیوتری معنا می‌شود. در واقع این دستگاه از قابلیت کنترل عددی برخوردار است.

اپراتور بر اساس زبان اختصاصی دستگاه cnc چوب اقدام به تعریف برنامه خاصی برای آن می‌نماید. بعد از آن قطعه چوب مورد نظر را درون دستگاه می‌گذارد. سپس دستگاه عملیات مکانیکی مورد نظر را مانند سوراخ کاری، حکاکی، برش کاری و… را بر روی چوب انجام می‌دهد. زبان برنامه نویسی مختص دستگاه‌های CNC چوب با عنوان (G-Codes) نامیده شده که بین تمام این دستگاه‌ها مشترک است.

آشنایی با ویژگی‌های انواع دستگاه cnc چوب

انواع دستگاه CNC چوب

پیش از آنکه به معرفی انواع دستگاه cnc چوب بپردازیم بهتر است با ویژگی‌ها و مشخصات این دستگاه‌ها بیشتر آشنا شوید:

دستگاه سی ان سی چوب قادر است طرح‌های پیچیده و ظریف را به خوبی بر روی قطعات چوبی پیاده کند. این دستگاه با توجه به کاربردی که دارد عملیات‌های مکانیکی را در زمان کوتاه و با دقت بالایی انجام می‌دهد. با توجه به این امر می‌توان دریافت که ساخت محصولات چوبی با استفاده از دستگاه CNC باعث صرفه جویی در هزینه‌های ساخت و ساز می‌گردد.

در زمان خرید و انتخاب دستگاه cnc چوب بایستی حتماً به اسپیندل موتور دستگاه توجه داشت. اسپیندل (Spindle) در واقع موتور الکترومکانیکی این دستگاه بوده که امکان حرکات دورانی را با سرعت بالایی فراهم می‌کند. در ساختار این قطعه برای ایجاد حرکات دورانی از هیچ گونه چرخ دنده یا تسمه‌ای استفاده نمی‌شود.

به طور کلی اسپیندل‌ها در دو نوع آب خنک و هوا خنک تقسیم بندی می‌شوند که مدل آب خنک با توجه به ویژگی‌هایی که دارد گزینه مناسب‌تری است. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احتیاج کمتری به نگهداری و تعمیر دارد.
  • باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی برق می‌شود.
  • میزان کمتری آلودگی صوتی تولید می‌کند.
  • سرعت چرخش و حرکات دورانی بالاتری دارد.

در تمامی موقعیت‌ها و شرایط آب و هوایی می‌توان از آن استفاده کرد. علاوه بر اهمیت انتخاب اسپیندل بایستی به سایر ویژگی‌های دستگاه cnc چوب نیز توجه داشته باشید که عبارتند از:

  • توجه به عمق حکاکی یا برش انجام شده بر روی چوب.
  • تعداد کله دستگاه که هرچه بیشتر باشد از سرعت بیشتری برخوردار است.
  • توجه به دقت دستگاه cnc چوب در انجام عملیات مکانیکی.
  • نوع و سایز میز کار دستگاه.
  • قابلیت پشتیبانی دستگاه از نرم‌افزارهای کنترلی.
  • میزان وزنی که دستگاه cnc چوب می‌تواند تحمل کند.

بررسی انواع دستگاه CNC چوب

انواع دستگاه CNC چوب

انواع دستگاه cnc چوب به دو دسته تخت و روتاری تقسیم بندی می‌شوند. جدیدترین دستگاه‌های cnc که در بسیاری از صنایع چوب به کار گرفته می‌شود ترکیبی از مدل تخت و روتاری است. در واقع برای انجام عملیات مکانیکی مختلف بر روی چوب نیاز به هر دو دستگاه cnc تخت و روتاری خواهد بود.

در ادامه این مقاله با ویژگی‌ها و کارکرد هر یک از این دستگاه‌ها آشنا می‌شوید:

دستگاه CNC چوب مدل تخت

دستگاه cnc مدل فلت یا تخت دارای قدمت بیشتری نسبت به نوع روتاری است. از این دستگاه جهت انجام منبت کاری، برش کاری و حکاکی روی صفحات یا ورق‌های چوبی استفاده می‌شود. اما برای انجام عملیات مکانیکی بر روی قطعات چوبی غیر مسطح نمی‌توان از این مدل دستگاه استفاده کرد.

دستگاه cnc فلت دارای یک میز کار بوده که اندازه و ابعاد آن با توجه به نوع دستگاه تعیین می‌گردد. تنظیم این مدل دستگاه به شکل سه محوره انجام می‌شود. بر این اساس می‌توان جهت حرکت دستگاه را در راستای ارتفاع، طول و عرض به شکل خطی تنظیم کرد.

عمق حکاکی و برش در این دستگاه‌ها تا میزان ۲۳۰ میلی‌متر است. همچنین با توجه به پیچیدگی طرح، سرعت حکاکی دستگاه تقریباً ۲۰ هزار میلی‌متر در هر دقیقه خواهد بود. با توجه به وجود گرد و غبار فراوان در هنگام عملیات مکانیکی در مجاورت دستگاه از یک پمپ مکنده استفاده می‌شود. پمپ مذکور به جمع آوری گرد و غبار تولید شده پرداخته تا ضمن کاهش نیافتن دقت دستگاه، محیط کار نیز کمتر دچار آلودگی شود.

دستگاه cnc چوب مدل روتاری

از دیگر انواع دستگاه CNC چوب می‌توان به مدل روتاری اشاره کرد که به نسبت دستگاه تخت از فناوری پیشرفته‌تری برخوردار است. ورق یا صفحات چوبی به شکل ثابت بر روی میز کار دستگاه cnc مدل فلت قرار گرفته و سپس عملیات مکانیکی روی آن انجام می‌گیرد. اما قرار گرفتن ورق‌های چوبی بر روی دستگاه  cnc روتاری تا حدودی متفاوت است.

در دستگاه فوق قطعه چوبی میان دو فک دستگاه قرار می‌گیرد و با روشن شدن آن، قطعه با توجه به سرعت مورد نظر اقدام به انجام حرکات دورانی می‌نماید.

قطعات دستگاه نیز بر اساس دستور دریافتی نرم‌افزار، عملیات مکانیکی را بر روی قطعه اجرا می‌کنند. از دستگاه روتاری به منظور حکاکی، منبت کاری و برش کاری روی قطعات چوبی مختلف از جمله پایه های مبلمان استفاده می‌شود. این دستگاه قادر است در زمان بسیار کوتاهی به انجام عملیات مکانیکی مختلف بر روی چوب با ظرافت بالایی بپردازد.

دستگاه cnc مدل روتاری ضمن داشتن سه محور خطی ارتفاع، طول و عرض دارای یک یا چند محور چرخشی است.

در صنعت مبلمان اغلب از دستگاه‌های CNC روتاری که از ۸ کله یا بیشتر برخوردار هستند استفاده می‌شود. این امر ضمن تولید محصولات با سرعت بالاتر میزان دقت و ظرافت آنها را نیز افزایش می‌دهد.

معرفی دستگاه برش لیزری چوب

انواع دستگاه CNC چوب

از جمله دستگاه‌های مورد استفاده در شرکت دکوران می‌توان به دستگاه برش لیزری چوب اشاره کرد که از پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها در حوزه برش چوب است. این دستگاه با استفاده از پرتو لیزر بر روی چوب قادر به انجام برش و حکاکی انواع طرح‌ها، الگوها و… بر روی چوب است.

سرعت بالا و دقت این دستگاه در ایجاد برش و به وجود آوردن طرح‌های متنوع فوق العاده بوده و مهم‌ترین کاربرد آن به صنعت مبلمان و میز اداری مربوط می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی انواع دستگاه CNC چوب و بررسی مشخصات آنها پرداختیم. در گروه مبلمان اداری دکوران به عنوان برترین تولید کننده انواع مبلمان اداری، خانگی و هتلی در کشور از انواع دستگاه‌های سی ان سی چوب مانند فلت، روتاری و دستگاه برش لیزری چوب استفاده می‌شود.

با توجه به این امر محصولات این مجموعه از کیفیت و ظرافت بی‌نظیری برخوردار هستند. پیشنهاد می‌شود به جای خرید مبلمان ارزان و بی‌کیفیت همواره به دوام و ظرافت این محصولات توجه نمایید.

امتیاز بدهید :
0.0

نظرات کاربران

title

message

021 63000