کاهش استرس با طراحی فضای اداری

نظر 0 1402/08/18

تأثیرگذاری عوامل مختلف بر سلامت کارمندان، از جمله فرهنگ سازمانی، حجم کار و عوامل شخصی، بیانگر اهمیت فضای فیزیکی محیط اداری است. سر و صدا، دما، حواس‌پرتی‌های دیداری و کمبود فضا می‌توانند منجر به ایجاد استرس جسمی و روانی شوند. استرس مزمن، رضایت شغلی و بهره‌وری را کاهش می‌دهد و در نهایت به فرسودگی منجر می‌شود. به دلیل کمتر بودن کنترل کارمندان بر شرایط محیط کار، ممکن است واکنش‌های شدیدتری در مقابل استرس نشان دهند. به عنوان یک کارفرما، با انتخاب مناسب طراحی فضای دفتر، می‌توانید به کاهش استرس با طراحی فضای اداری در محل کار کمک کنید.

روش‌‌هایی برای کاهش استرس با طراحی فضای اداری

طراحی باز، انعطاف‌پذیر یا خصوصی

بر اساس یک مطالعه انجام شده در سوئد با مشارکت ۴۶۸ کارمند، نتایج نشان می‌دهد که کارمندانی که در دفاتر کوچک با طراحی باز، به این معنی که ۴ تا ۹ نفر در یک اتاق قرار دارند، کمترین سطح استرس را تجربه می‌کنند. اما در سازمان‌های بزرگ، طراحی باز ممکن است باعث ایجاد سطح بالایی از استرس در کارمندان شود.

حریم خصوصی در مقابل کار گروهی

هر فعالیت باید در دفتر کار فضای اختصاصی خود را داشته باشد. طراحی مدرن فضای اداری باید به گونه‌ای باشد که استقلال کارمندان را افزایش دهد، به این معنی که آنها بتوانند انتخاب کنند که کجا باشند و با چه کسی در ارتباط باشند و چگونه به کار خود بپردازند. هرچه کارمندان بتوانند از فضای کاری خود بهره‌وری بیشتری و بهینه‌تری کنند، سطح استرس آنها کاهش خواهد یافت.

به منظور کاهش استرس با طراحی فضای اداری در محل کار، علاوه بر فضای خصوصی که برای هر کارمند در نظر گرفته می‌شود، فضای کافی برای کار تیمی و برگزاری جلسات نیز باید وجود داشته باشد.

محیط داخلی

محیط داخلی

تأثیر محیط داخلی بر رفاه حال کارکنان قابل توجه است. در ادامه، عواملی که ممکن است منجر به ایجاد استرس در کارمندان شوند، ذکر شده است:

  1. سر و صدای بیش از حد: سر و صدای بیش از حد می‌تواند تمرکز کارمندان را به هم بزند و استرس ایجاد کند.
  2. سطح بالای CO2: سطح بالای CO2 می‌تواند باعث ایجاد سردرد در کارمندان شود.
  3. آلاینده‌ها و رطوبت کم: آلاینده‌ها و رطوبت کم می‌توانند منجر به بروز مشکلات چشمی شوند.
  4. نور کم: نور کم می‌تواند بر بهره‌وری، هوشیاری و خلق و خوی کارمندان تأثیر بگذارد.

رنگ

آیا می‌دانید رنگ‌ها تأثیر قابل توجهی بر روحیه، تمرکز، بهره‌وری و کاهش استرس در محل کار دارند؟ استفاده از ترکیب رنگ‌های مناسب بسیار حائز اهمیت است. بنابراین، به جای انتخاب رنگ‌های خاکستری و بژ برای همه اتاق‌های محل کار خود، در نظر داشته باشید که انتخاب رنگ‌هایی که باعث افزایش خلاقیت و انرژی بیشتر در کارمندان می‌شوند، مهم است. رنگ‌های آبی و سبز، که دو رنگ موجود در طبیعت هستند، می‌توانند بهبود رفاه، کارایی، تمرکز و کاهش استرس در محل کار را به همراه داشته باشند. همچنین، می‌توانید از رنگ زرد برای افزایش خلاقیت استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: بهترین رنگ مبلمان اداری

استفاده از گیاهان در محیط کار

استفاده از گیاهان در محیط اداری

تأثیرگذاری عوامل مختلف بر سلامت کارمندان، از جمله فرهنگ سازمانی، حجم کار و عوامل شخصی، بیانگر اهمیت فضای فیزیکی محیط اداری است. سر و صدا، دما، حواس‌پرتی‌های دیداری و کمبود فضا می‌توانند منجر به ایجاد استرس جسمی و روانی شوند.

استرس مزمن، رضایت شغلی و بهره‌وری را کاهش می‌دهد و در نهایت به فرسودگی منجر می‌شود. به دلیل کمتر بودن کنترل کارمندان بر شرایط محیط کار، ممکن است واکنش‌های شدیدتری در مقابل استرس نشان دهند. به عنوان یک کارفرما، با انتخاب مناسب طراحی فضای دفتر، می‌توانید به کاهش استرس در محل کار کمک کنید.

طراحی مطابق جریان دفتر

بعضی از شرکت‌ها باید بین طراحی داخلی فضای اداری با پلان باز و دفتری توسط پارتیشن اداری و با فضاهای بسته برای انزوا انتخاب کنند. اما وقتی صحبت از حفظ علاقه کارکنان می‌شود، ترکیبی از این دو سبک می‌تواند سودمندتر باشد. کارمندان تشویق می‌شوند تا در یک طرح باز پرسه بزنند، که برای افزایش سطح فعالیت فوق‌العاده است.

علاوه بر این، یک دفتر با پلان باز باعث ارتقای ارتباطات و همکاری می‌شود. برای دسته‌ای که از تنهایی و ساکت بودن در حین کار لذت می‌برند، افزودن کپسول‌های کوچک و خصوصی مفید خواهد بود. هنگام افزایش رفاه کارکنان خود از طریق طراحی داخلی، باید فضایی خلاقانه برای طوفان فکری و جلسات تیمی ایجاد کنید. در اینجا چند چیدمان اداری با پلان باز شگفت‌انگیز آورده شده است.

در هر چیدمان اداری که انتخاب می‌کنید، فضایی برای قرار دادن آبسردکن را در نظر بگیرید. دسترسی سریع به آب سرد برای سلامت و رفاه کارکنان مفید است، زیرا آنها را هیدراته نگه می‌دارد.

روشنایی طبیعی منجر به کاهش استرس در محل کار می‌شود

روشنایی طبیعی منجر به کاهش استرس در محل کار می‌شود

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۷ توسط مرکز تحقیقات روشنایی منتشر شد، نشان داد که کارمندانی که در محیط دکوراسیون اداری مدرن در طول روز از نور طبیعی بهره می‌برند، در مقایسه با کارمندانی که از روشنایی الکتریکی استفاده می‌کنند، خواب بهتری دارند و تجربه کمتری از استرس و افسردگی در محل کار دارند.

"الیزک سوک پاپاردین" توصیه می‌کند که فضاهای اداری با دسترسی به نور طبیعی ارائه شوند.

ارائه فضایی برای استراحت

محیط کار را متنوع‌تر و جذاب‌تر کند و به کاهش استرس در محل کار کمک کند. روش‌های متعددی برای ایجاد امکانات تفریحی در محیط کار وجود دارد که برخی از آنها را در ادامه بیان خواهیم کرد.

مطالعات نشان می‌دهد که خواب بعدازظهر به مدت ۳۰ دقیقه می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روی کارمندان داشته باشد. این خواب کوتاه می‌تواند استرس را کاهش داده، سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد و تاثیر منفی کمبود خواب را کاهش دهد.

بهتر است اتاق‌هایی برای گفتگوی کارمندان خود در نظر بگیرید. این اتاق‌ها به کارمندان امکان می‌دهند که با خیال راحت و بدون استرس از محل کار خود دور شوند و به گفتگو با سایر کارمندان بپردازند. این اتاق‌های گفتگو می‌توانند به افزایش خلاقیت و اعتماد به نفس کارمندان کمک کنند.

حتماً فضای ویژه‌ای برای صرف غذای کارمندان خود در نظر بگیرید. این فضا دارای مزایای بسیار زیادی است. به عنوان مثال، باعث کاهش نیاز به نظافت اتاق‌های آنها می‌شود و همچنین به افزایش بهداشت و سلامتی آنها کمک می‌کند. اگر کارمندان شما برای صرف غذا از اتاق کار خود خارج شوند و به محل مخصوصی برای صرف غذا مراجعه کنند، فعالیت فیزیکی بیشتری خواهند داشت و این موضوع به افزایش سلامتی آنها نیز کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: طراحی اتاق استراحت محل کار

نتیجه گیری

یکی از مسئولیت‌های اصلی مدیران، ایجاد فضایی است که به کاهش استرس با طراحی فضای اداری در محل کار و ایجاد آرامش در کارمندان کمک کند. وقتی یک شرکت، مدیریت سطح استرس کارمندان خود را در اولویت قرار می‌دهد، نه تنها سلامتی کارمندان بهبود می‌یابد، بلکه سود مالی و افزایش خلاقیت و نوآوری نیز به همراه دارد. کارکنان با استرس کمتر، شادتر و سالم‌تر هستند و بهره‌وری بیشتری دارند.

گروه مبلمان اداری دکوران با بیش از نیم قرن سابقه در صنعت مبلمان کشور مشاور و راهنمای شما در طراحی دکوراسیون داخلی دفتر کارتان خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما از طریق شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

امتیاز بدهید :
0.0

نظرات کاربران

title

message

021 63000