9 راهکار برای دستیابی به یک فضای اداری مناسب

نظر 0 1402/10/01

از جمله دغدغه‌های مدیران و صاحبان مشاغل داشتن یک فضای اداری مناسب برای کارمندان خود است. همانطور که می‌دانید بهره‌وری بیشتر و راندمان کاری کارکنان در گرو محیط اداری مناسب است.

تا حدودی تکنولوژی مدرن شکل کار کردن ما را تحت تاثیر خود قرار داده است و در عین حال هم فضای اداری مناسب برای ما فراهم کرده است تا احساس راحتی بیشتری در زمان کار کردن داشته باشیم. در اصل با تحقیقاتی که انجام شده است بیشتر از یک میلیون جمعیتی که کار می‌کنند دچار بیماریی‌هایی هستند  که مربوط به کار می‌شوند. برای جلوگیری از بیماری و افزایش بهره‌ی طراحی فضای اداری مناسب امری بسیار حیاتی و مهم است.

ما در این مقاله قصد داریم 9 راهکار برای دستیابی به یک فضای اداری مناسب را به شما توضیح دهیم که محیط کاری خود را جهت افزایش مطالعات اخیر نشان می‌دهد بیش از 1 میلیون نفر از جمعیتی که کار می‌کنند، از بیماری‌های مرتبط با کار رنج می‌برند. طراحی فضای اداری مناسب برای جلوگیری از دچار شدن به بیماری‌ها و آسیب دیدن، افزایش بهره‌وری و همچنین کاهش هزینه‌های سلامت، بسیار مهم و حیاتی است. در ادامه قرار است به ارائه 9 راهکار برای دستیابی به یک فضای اداری مناسب بپردازیم.

1. درست نشستن روی صندلی

فضای اداری مناسب

درست نشستن روی صندلی برای بالا بردن عملکرد کاری و همینطور سلامتی در فضای اداری مناسب، بسیار اهمیت دارد. همیشه به فرمی بنشینید که ستون فقرات شما در در وضعیتی کاملا طبیعی قرار بگیرد. به هیچ عنوان قوز نکنید و صاف بنشینید و پاهای خود را به دیوار تکیه دهید و خیلی مراقب پشتتان باشید. بهترین گزینه این است که یک ساعتی را مشخص کنید که به شما هشدار دهد صاف بنشینید.

2. مراقب فشار چشم خود باشید

چندین روش برای جلوگیری از فشار چشم وجود دارد. به اندازه‌ی بازوهای خود، مانیتور را از خود دور نگه دارید. از نگاه  طولانی به مانیتور پرهیز کنید و به چشمان خود استراحت دهید. مانیتور را از پنجره دور نگه دارید که نور کاهش یابد و از فیلترهای نوری جهت کاهش نور استفاده کنید.

3. حواستان به درد باشد

همانطور که قبلا گفتیم فضای اداری سلامت شما را تحت  تأثیر قرار می‌دهد. در نتیجه این موضوع اهمیت دارد که اولویت شما در زمان کار کردن، سلامتیتان باشد. به علائمی چون کمر درد، گرفتگی شانه و درد در هرنقطه‌ای از بدن دقت کنید و به دنبال علت آن باشید. با بررسی شرایطی که دارید میزان درد و علت آن را بیابید تا بتوانید از پیشرفت آن جلوگیری کنید و به دنبال راهکاری برای بهبودی باشید.

4. محل قرار گیری کامپیوتر

راهکار فضای اداری مناسب

چندین راه در فضای اداری برای قرار دادن کامپیوتر وجود دارد تا در بهبودی شرایط به شما کمک کند. فرض مثال وقتی از ماوس و کیبورد استفاده می‌کنید، ماوس را نزدیک دست خود قرار دهید و کیبورد مستقیماً روبروی خود شما باشد تا مانع فشار به شانه، بازوها و گردن شما  شود.

مانیتور را بالای کیبورد خود قرار دهید طوری که مقابل دید شما باشد از سطح دید شما بالاتر نباشد. این امر باعث می‌شود که سر خود را مدام تکان ندهید و از آسیب به سر و گردن خود جلوگیری کنید. قرار دادن کامپیوتر در محل مناسب مانع از فشار زیاد به چشمان شما می‌شود.

5. میز کارمندی ایستاده را امتحان کنید

در محیط کاری مناسب برای کارمندان جایی برای نشستن و ایستادن در زمان کار فراهم باشد. میزهای ایستاده باید در محل کار باشد زیرا زمانی که کارمند از کار کردن به حالت خسته شد، بتواند از میز کارمندی ایستاده استفاده کند و به کارش ادامه دهد. این موضوع خیلی اهمیت دارد که کارمندان بتوانند در زمانی که مشغول به کار هستند بایستد یا بنشیند. از آنجایی هم که استفاده از میز‌های ایستاده باعث بروز مشکلاتی از نظر سلامتی در کارمندان می‌شود، مطمئن باشید کفشی که به پا کردید مانع درد یا خستگی شما می‌شود. با انواع کفش‌های استاندارد می‌توانید تجربه کنید که چه کفشی مناسب کار شما است.

6. تنظیم کردن جای دست

وزن دستان خود را همیشه مد نظر داشته باشید تا از فشار بیش از حد به گردن، شانه و بازو جلوگیری کند. کیبورد بایدمستقیماً روبروی شما باشد و تایپ کنید. این نوع کار کردن به شما این امکان را می‌دهد تا مچ دست شما به حالت طبیعی کار کند. خوشبختانه، صندلی‌های امروزی مدرن هستند. با این صندلی‌ها به راحتی می‌توانید دسته را تنظیم کنید و دارند و  وزن دست خود را در طول روند کاری تنظیم کنید. حتما به این موضوع هم دقت کنید که هر از گاهی در بین تایپ کردن، استراحت بکنید.

7. بایگانی مدارک؛ یک راهکار برای دستیابی به فضای اداری مناسب

فضای اداری مناسب

در زمان تایپ کردن یک مدرک یا اسناد در کامپیوتر به عقب و جلو نگاه کردن می‌تواند باعث شود که به عضلات گردن شما فشار وارد شود. سند را در بین مانیتور و کیبورد قرار دهید  و از یک استند هم استفاده کنید. اگر فضای درستی نداشتید، سند را مستقیم کنار مانیتور خود بگذارید.

8.استراحت کنید

حتی با اگر فضای اداری شما مناسب هم باشد اما استرس ناشی از کار باعث فشار روی عضلات شما می‌شود. فرض مثال، فشار زیاد کاری در زمان انجام باعث می‌شود افراد در زمان کاری هیچ استراحتی نکنند. نشستن بدون وقفه روی صندلی حتی با رعایت موارد ذکر شده، باعث آسیب به بدن شما می‌شود.

بدن به طور کلی 20 دقیقه می‌تواند ثابت باشد و هیچ حرکتی نداشته باشد. اما فراموش نکنید که باید استراحت کنید و حرکات کششی انجام دهید تا خستگی ناشی از کار کاهش یابد. در نتیجه یک فضای اداری مناسب برای شما فراهم می‌شود و بهره‌وری شما را افزایش می‌دهد.

9.فراهم کردن محیطی که کارکنان شما به آن نیاز دارند

با توجه به موارد گفته شده باید شرایطی را برای کارکنان خود فراهم کنید تا هم به سلامت کارکنان بر اساس فیزیک آنها توجه کرده باشید و هم رضایت کارمندان خود را بدست بیاورید. افزایش رضایت کارمندان برابر با افزایش بهره‌وری است.

جمع بندی

در این مطلب ما به بررسی 9 راهکار برای دستیابی به یک فضای اداری مناسب پرداختیم. اگر قصد دارید که یک فضای اداری مناسبی را برای کارمندان خود فراهم کنید، باید به نکاتی که بالا گفته شد، دقت کنید. همانطور که گفته شد با رعایت نکاتی که به آن اشاره کردیم، دقت به حفظ سلامتی کارمندان باعث افزایش بهر‌وری آنها می‌شود و از کار خود رضایت بیشتری دارند.

گروه مبلمان اداری دکوران با بیش از نیم قرن سابقه در صنعت مبلمان کشور مشاور و راهنمای شما در طراحی دکوراسیون داخلی دفتر کارتان خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما از طریق شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید

امتیاز بدهید :
0.0

نظرات کاربران

title

message

021 63000