طراحی اتاق استراحت محل کار

نظر 0 1402/07/29

هر کارمند نیاز به استراحت دارد، بگونه‌ای که می‌تواند بهره‌وری و تمرکز خود را در کار حفظ کند. بر اساس نتایج تحقیقات، استراحت‌های میان کار روزانه به عنوان یک عامل کلیدی در افزایش بهره‌وری و حفظ تمرکز در نیروی انسانی تلقی می‌شوند. به منظور بهره‌برداری حداکثری از این زمان استراحت، کارمندان نیاز به فضایی دارند که از محیط کار خود دور شوند و در یک محیط جدید قرار بگیرند. به همین دلیل، طراحی اتاق استراحت محیط کار اهمیت بسیاری دارند.

طراحی اتاق استراحت محل کار شما در واقع یک بخش مهم از دفترتان است. اگر می‌خواهید تیم شما فعال، خلاق و راضی باشد، آن‌ها به یک مکان برای استراحت و تفریح در طول ساعات کاری نیاز دارند. در این مقاله از مجله مکعب، نکاتی وجود دارد که می‌تواند به شما در ایجاد یک اتاق استراحت کمک کند.

اهمیت اتاق استراحت در محیط اداری

 بسیاری از صاحبان کسب و کارها به اهمیت داشتن یک اتاق استراحت در دفتر خود توجه نمی‌کنند و فکر می‌کنند که این امر هزینه‌ای غیرضروری است و هیچ تأثیری بر بهبود کسب و کار آن‌ها ندارد. اما واقعیت این است که استراحت در فضای اداری اهمیت بسیاری دارد.

اگرچه کارمندان وظایف کاری خود را در اتاق استراحت انجام نمی‌دهند، اما این به معنی بی‌اهمیت بودن این اتاق نیست. بر اساس یک مطالعه که فوربس به آن اشاره می‌کند، کارمندانی که در طول روز و در میان کار استراحت می‌کنند، نسبت به همتایان خود که به ندرت استراحت می‌کنند، بهره‌وری بیشتر و استرس کمتری دارند. استراحت به کارمندان اجازه می‌دهد که ذهن خود را بازیابی کنند و با انرژی و تمرکز بیشتری به کار خود بازگردند.

 ابعاد اتاق استراحت کارکنان

ابعاد اتاق استراحت کارکنان

با توجه به یک قانون کلی، تمام کارکنان، از جمله کارمندان بخش اداری و کارگران بخش عملیاتی، نیاز دارند که در طول روز از محیط کاری خود و مضرات آن دور شوند. به عبارت دیگر، کارفرمایان باید شرایطی را فراهم کنند که کارکنان بتوانند در بازه‌های زمانی مختلف استراحت کنند. یکی از راه‌های تسهیل این شرایط، در نظر گرفتن یک اتاق استراحت برای کارکنان است. ابعاد این اتاق باید با توجه به کاربری آن و تعداد افرادی که قرار است به صورت همزمان در آن استراحت کنند، متناسب باشد. بهترین روش برای طراحی اتاق استراحت، در نظر گرفتن ابعاد استاندارد و خاص برای هر نفر است. هر نفر باید حداقل یک فضای دو در دو را در این اتاق در اختیار داشته باشد. میتوان با کمک گرفتن از پارتیشن اداری نیز این جداسازی و شخصی سازی فضا را آسان‌تر کرد.

طراحی اتاق استراحت محل کار

طراحی اتاق استراحت محل کار

برای اینکه بتوانید اتاق استراحت خلاقانه‌ای برای کارگران خود داشته باشید که به افزایش بهره‌وری و رضایت آن‌ها کمک کند، باید نکاتی را برای طراحی اتاق استراحت در نظر داشته باشید.

پوشش دیوارها و کف باید با توجه به نیاز سازمان شما انتخاب شود. ممکن است بسته به این‌که قرار است چه فعالیت‌هایی در اتاق استراحت انجام دهید، دیوارها و کف می‌توانند مقاوم و دارای پوشش قابل شست‌وشو باشند.

در این فضا بهتر است از رنگ‌هایی استفاده کنید که آرامش‌بخش هستند و تنش زیادی ایجاد نمی‌کنند. مبلمانی که برای اتاق استراحت انتخاب می‌کنید، هم از این قاعده مستثنی نیست. رنگ و بافت روکش مبلمان باید با محیط سازگار باشد و یکپارچگی آن را به هم نزند. همچنین نشیمن مبلمانی که برای این فضا انتخاب می‌کنید، تا جای ممکن باید راحت و اراسته باشد.

موضوع دیگری که در طراحی اتاق استراحت برای کارگران باید مدنظر قرار دهید، ابعاد اتاق و تعداد کارگران حاضر در آن است. این اتاق باید به شکلی طراحی شود که امکان استراحت و حرکت راحت کارگران در آن وجود داشته باشد. در غیر این صورت، کارگران شما احساس ناراحتی می‌کنند و نمی‌توانند استراحت کافی را داشته باشند.

بسته به نیاز و ساختار شرکت‌ها و حضور افراد با دیدگاه‌ها و جایگاه‌های متفاوت، ممکن است شاهد راه‌اندازی اتاق استراحت مجزا برای آقایان و بانوان و یا سطوح مختلف کارگران مثل مدیران، کارشناسان و کارگران باشیم.

استانداردهای طراحی اتاق استراحت محل کار

استاندارد طراحی اتاق استراحت

برای طراحی اتاق استراحت و رعایت استانداردهای طراحی، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

  1. ابعاد استاندارد: اتاق استراحت باید حداقل ۱۰ متر مربع باشد و برای هر نفر از کارکنان، حداقل یک متر مربع فضا در نظر گرفته شود. همچنین در طول و عرض اتاق، حداقل ۱.۵ متر فضای خالی برای راحتی و رفت‌وآمد کارکنان وجود داشته باشد.
  2. انتخاب مبلمان: با توجه به نوع فعالیت، تعداد و نیاز کارکنان، مبلمان و میز اداری اتاق استراحت را انتخاب کنید. مبلمان شامل مبل راحتی، مبل لم، صندلی راک، کتابخانه، میزهای بازی و غیره می‌تواند به‌گونه‌ای چیدمان شود که فضای کافی برای تردد کارکنان وجود داشته باشد. همچنین مبلمان باید راحت، سالم، تمیز و مناسب با سبک دکوراسیون اتاق استراحت باشد.
  3. روشنایی و تهویه: ترجیحاً از نور طبیعی و پنجره‌های بازشو برای اتاق استراحت استفاده کنید. در صورتی که این امکان وجود ندارد، از سیستم تهویه مطبوع و روشنایی مصنوعی با حداکثر ۴۵۰۰ کلوین استفاده کنید. همچنین، برای هر اتاق استراحت حداقل یک سرویس بهداشتی و یک سینک به همراه مواد شوینده، دستمال کاغذی و سطل زباله را در نظر بگیرید.

با رعایت این موارد، می‌توانید یک اتاق استراحت مناسب و دلپذیر برای کارکنان خود ایجاد کنید.

در آخر...

اتاق استراحت، یک فضایی است که کارکنان شما می‌توانند در آن به فعالیت‌هایی سرگرم‌کننده و تفریحی بپردازند. حضور این فضا می‌تواند به افزایش احساس رضایت، همکاری، خلاقیت و بهره‌وری در محیط کار کمک کند. برای تجهیز این فضا، شما به تجهیزات مختلفی نیاز دارید که بسته به نوع فعالیت و نیاز کارکنان شما تهیه شوند. این تجهیزات شامل مبلمان راحتی، تلویزیون و بازی‌های مختلف، انواع خوراکی‌ها و امکانات بهداشتی می‌باشند. با توجه به نیازهای خاص شرکت و کارکنان، می‌توانید این تجهیزات را انتخاب و تهیه کنید.

گروه مبلمان اداری دکوران با بیش از نیم قرن سابقه در صنعت مبلمان کشور مشاور و راهنمای شما در طراحی دکوراسیون داخلی دفتر کارتان خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما از طریق شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

امتیاز بدهید :
0.0

نظرات کاربران

title

message

021 63000