صندلی اداری استاندارد

نظر 0 1401/05/19

کارهای اداری جزو آن دسته از کارهایی قرار می‌گیرند که معمولاً به‌صورت نشسته انجام می‌شوند. افرادی که انجام وظایف مختلف اداری را بر عهده دارند، ناچار به نشستن بر روی صندلی در مدت‌زمان طولانی هستند. به همین دلیل صندلی این افراد باید به نحوی انتخاب شود که با کمترین میزان مشکل بتوانند وظایف خود را در طول ساعت کاری انجام دهند. در طراحی و ساخت صندلی اداری استاندارد ویژگی‌های خاصی لحاظ شده است. با کمک همین ویژگی‌ها افراد می‌توانند برای مدت‌زمان طولانی بر روی آن نشسته و به فعالیت بپردازند، بدون اینکه قسمت‌های مختلف بدن آن‌ها دچار آسیب شود. در ادامه اطلاعات بیشتری در این خصوص به شما ارائه خواهیم داد.

اهمیت انتخاب صندلی اداری استاندارد

انجام هر کاری به یک سری ابزار و وسایل نیاز دارد. با استفاده از این وسایل می‌توان کار مربوطه را به نحو صحیح و کامل انجام داد. بدون شک هر چه ابزار و وسایل مورد نیاز برای انجام یک کار به‌صورت اصولی و هوشمندانه انتخاب شوند، باعث می‌شود که راندمان کار به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. کارهای اداری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به ابزارها و وسایل مختلفی نیاز دارند. یکی از ابزارهایی که می‌تواند بر روی راندمان کار افراد در کارهای اداری تأثیر زیادی داشته باشد، صندلی اداری است.

درصد زیادی از کارهای اداری به‌صورت نشسته انجام می‌شوند. مدیران با توجه به این نکته باید شرایط رفاهی مناسب برای کارمندان را در محیط اداری فراهم کنند. افرادی که به انجام کارها و امور اداری مشغول هستند به طور معمول ساعت‌های زیادی را به‌صورت نشسته در حال انجام کار بوده و فعالیت‌های ذهنی و فکری خاصی انجام می‌دهند. به همین دلیل ضرورت دارد که فرد در طول این زمان با یک صندلی اداری مناسب، احساس خستگی یا گرفتگی در اندام‌های خود نداشته باشد.

انتخاب صندلی متناسب با شغل

صندلی اداری مناسب

اینکه فرد چه کاری انجام می‌دهد، چه مدت‌زمان از صندلی استفاده می‌کند و برای انجام صحیح کار خود باید در چه حالتی قرار بگیرد از مواردی هستند که در انتخاب صندلی مناسب برای هر شغل باید مورد توجه قرار بگیرد. به‌عنوان مثال افرادی که برای ساعت‌های طولانی در طول روز با کامپیوتر کار می‌کنند، نیاز دارند که به پشتی صندلی تکیه دهند؛ به همین دلیل برای این افراد باید صندلی انتخاب شود که در ناحیه پشتی قابلیت ارتجاعی داشته باشد و به‌راحتی به عقب و جلو حرکت کند.

به طور کلی یک صندلی اداری استاندارد به صندلی گفته می‌شود که فرد در هنگام نشستن بر روی آن احساس راحتی کند. در حین استفاده نباید اندام‌های مختلف بدن کاربر در حالت غیر عادی و غیر طبیعی قرار بگیرد. به‌عنوان مثال صندلی استاندارد به‌گونه‌ای طراحی شده است که فرد در هنگام نشستن می‌تواند به‌راحتی کف پای خود را روی زمین قرار دهد. بدون اینکه نیاز به بلندکردن کف پا یا تغییر زاویه زانو داشته باشد. اگر صندلی لازم برای کارهای اداری مناسب باشد و در انتخاب آن دقت کافی خرج داده شود می‌تواند از بروز مشکلات جسمی در افراد جلوگیری کند.

انواع صندلی‌های اداری

صندلی استاندارد اداری

صندلی‌های مناسب برای کارهای اداری در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند که می‌توان بر اساس نوع کار و وظیفه، مدل مناسب را انتخاب کرده و خریداری کرد.

صندلی‌های مدیریتی: صندلی‌هایی هستند که معمولاً نشیمن بلند دارند و پایه آن‌ها به‌صورت پنج‌پر و چرخان است. این نوع صندلی‌ها که معمولاً از مواد گران‌قیمت و با کیفیت بالا ساخته می‌شوند امکان تغییر شیب نشیمن، تغییر زاویه پشتی صندلی، تنظیم ارتفاع و دسته صندلی، تنظیم عرض نشیمن و غیره را برای کاربران خود فراهم می‌کنند.

صندلی‌های کارمندی: این نوع صندلی‌ها معمولاً دارای پشتی‌ با ارتفاع متوسط هستند و از حداقل قابلیت‌هایی مانند تنظیم ارتفاع صندلی، تغییر زاویه پشتی صندلی برخوردار بوده و از پایه‌های پنج‌پر چرخان بهره می‌برند.

صندلی‌های اپراتوری: این صندلی‌ها مانند صندلی‌های کارمندی هستند با این تفاوت که از پشتی کوتاه بهره می‌برند.

صندلی کانتر و پذیرش: این نوع صندلی‌ها معمولاً به‌صورت ایستاده-نشسته طراحی می‌شوند. این مدل صندلی ها دارای ارتفاع بلند و پشتی کوتاه هستند و تنها قابلیت آن‌ها تنظیم ارتفاع است.

صندلی‌های کنفرانسی: این صندلی‌ها دارای پایه‌های U شکل هستند که معمولاً از چرم ساخته می‌شوند. این صندلی‌ها دارای پشتی کوتاه بوده و از قابلیت و امکان تنظیم قسمت‌های مختلف برخوردار نیستند.

استاندارد ارگونومی صندلی اداری

استاندارد صندلی اداری

ارگونومی علمی است که به‌صورت مشخص در خصوص بهینه‌سازی ابزارها و وسایل برای انجام کارها و امور مختلف می‌پردازد. به‌طوری‌که با رعایت استانداردهای مربوط به آن، ابزار و وسایل متناسب با نوع وظیفه طراحی و ساخته شده و در اختیار انسان قرار می‌گیرد. استانداردهای ارگونومی در طراحی و ساخت صندلی‌های اداری نقش بسیار مهمی دارند. این استانداردها شرایطی را مهیا می‌کنند که این ابزار مهم برای انجام کارهای اداری به‌صورت بهینه و متناسب با وظایف برای کاربران طراحی شود. استاندارد بودن صندلی اداری این معناست که حداقل نکات برای استفاده عموم در طراحی آن رعایت شده باشد. اما زمانی که از استاندارد ارگونومی صندلی اداری صحبت به میان می‌آید یعنی تمام اصول علمی برای طراحی بهترین و ایده‌آل‌ترین محصول به کار گرفته شود. در واقع علم ارگونومی شرایطی را فراهم می‌کند که صندلی اداری به‌گونه‌ای طراحی شود که شرایط کامل رفاهی و آسایشی را برای مصرف‌کننده به ارمغان آورد.

یک صندلی اداری مناسب چه ویژگی‌هایی دارد و ارگونومیک بودن چه تغییراتی را در این استاندارد به وجود می‌آورد؟

ویژگی های صندلی اداری ارگونومیک

در خصوص طراحی صندلی اداری استاندارد از اصول علم ارگونومی استفاده می‌شود. در واقع یک سری اصول و نکات وجود دارد که طراحان و سازندگان صندلی‌های اداری باید بر اساس آن، محصول را طراحی کنند. محصولی که از همه نظر متناسب با شرایط افراد در هنگام انجام وظایف شغلی باشد.

ارگونومی نشیمنگاه صندلی

نشیمنگاه در صندلی اداری اصلی‌ترین قسمتی است که بدن کاربر بیشترین تماس را با آن دارد. نشیمنگاه صندلی های اداری معمولاً به دو صورت نرم و سخت طراحی می‌شوند. صندلی‌هایی که نشیمنگاه سخت دارند برای افرادی و کاربرانی مناسب هستند که زمان طولانی بر روی صندلی مشغول کار و انجام‌وظیفه هستند. در این افراد به این علت که بخش پایین‌تنه تحرک زیادی ندارد، حرکت عضلات در کمترین میزان قرار دارد. که در صورت استفاده از صندلی‌ها نرم، عضلات ناحیه لگن ضعیف می‌شوند. 15 تا 19 سانتیمتر عمق برای نشیمنگاه، ابعاد استاندارد صندلی اداری است که بر اساس اصول ارگونومی توصیه شده است.

ارگونومی ارتفاع صندلی

صندلی‌های اداری که امروزه توسط تولید‌کنندگان مختلف طراحی و تولید می‌شوند معمولاً به قابلیت تنظیم ارتفاع مجهز شده‌اند تا کاربران بتوانند با توجه به ارتفاع سطح میز کار خود، ارتفاع مناسب برای صندلی را تنظیم کنند تا آسیب کمتری در حین کار متوجه قسمت‌های مختلف بدن آن‌ها شود. در خصوص ارتفاع صندلی اصلی‌ترین نکته این است که ارتفاع باید در حدی تنظیم شود که کف پای کاربر در هنگام کار به‌صورت کامل بر روی سطح زمین قرار بگیرد.

ارگونومی پشتی صندلی

در صندلی های اداری، پشتی صندلی قسمت مهمی است که کمر و بالاتنه کاربر را در بر می‌گیرد و می‌تواند در تأمین سلامتی ناحیه کمر و ستون فقرات نقش مهمی را ایفا کند. بر اساس اصول ارگونومی، پشتی صندلی باید به‌گونه‌ای طراحی شود که بین 10 تا 30 درجه آزادی حرکت داشته باشد. همچنین در قسمت پایین پشتی صندلی باید برآمدگی وجود داشته باشد. که بتواند ناحیه گودی کمر کاربر را به‌منظور حفظ شکل طبیعی ستون فقرات، پر کند.

ارگونومی دسته‌های صندلی

در صورتی که دسته‌های صندلی اداری از طراحی صحیح و اصولی برخوردار نباشند می‌توانند در زمان طولانی به مچ دست و ساعد آسیب وارد کرده و همچنین باعث افتادگی شانه در کاربران شود. در صورتی که در طراحی صندلی از دسته‌های قابل تنظیم استفاده شده باشد به میزان قابل توجهی از بروز چنین آسیب‌هایی جلوگیری می‌شود.

ارگونومی پایه‌های صندلی

صندلی اداری استاندارد باید دارای پایه‌های متحرک و چرخ‌دار باشد تا در صورت نیاز کاربر بتواند برای دسترسی به بخش‌های مختلف میز کار خود آن را به حرکت درآورد. همچنین بر اساس اصول ارگونومی به‌منظور تقسیم متناسب فشار بهتر است از پایه‌های پنج‌پره در طراحی صندلی استفاده شود.

نکاتی در خصوص تنظیم مناسب صندلی

همان‌طور که استفاده از صندلی اداری استاندارد برای انجام امور اداری ضروری است، تنظیم صحیح صندلی حین انجام کار نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در خصوص افرادی که با کامپیوتر کار می‌کنند ارتفاع صندلی باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که چشم‌ها کالا روبروی نمایشگر قرار بگیرند. همچنین ارتفاع صندلی باید به نحوی تنظیم شود که کف پای فرد در هنگام نشستن به‌صورت کامل بر روی سطح زمین قرار بگیرد.

هنگام کار کردن با صفحه‌کلید و موس کامپیوتر، ضروری است که مچ دست با ساعد دست در یک راستا قرار بگیرد و به دچار چرخش به طرفین یا زاویه بیش از حد به سمت پایین و بالا نشود. به همین دلیل ضروری است که دسته‌های صندلی به‌گونه‌ای تنظیم شوند که چنین شرایطی برای دست کاربر فراهم شود.

جمع‌بندی

انجام کارها و امور اداری مانند همه امور و کارها به تجهیزات و وسایلی نیاز دارند. با این تجهیزات افراد می‌توانند وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. صندلی اداری استاندارد را می‌توان اصلی‌ترین ابزار مورد نیاز برای انجام کارهای اداری دانست. که می‌تواند آسایش و رفاه کامل کاربر را در طول انجام وظایف و امور فراهم کند. طراحی صندلی با قابلیت تنظیم ارتفاع، تنظیم زاویه پشتی، تنظیم دسته‌ها صندلی و غیره از جمله اصولی است که در طراحی صندلی استاندارد باید مورد توجه قرار بگیرد تا بهترین شرایط را برای کاربران در زمان طولانی کارکردن فراهم آورد.

امتیاز بدهید :
0.0

نظرات کاربران

title

message

021 63000