تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی

نظر 0 1402/09/26

دو عبارت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی در بازسازی و طراحی خانه معمولا به اشتباه به جای یکدیگر استفاده  می‌شوند. درست است که هر دو دارای بخش‌های مشترکی هستند و هدف هر یک بهینه سازی فضا و بهبود کیفیت زندگی است، اما دقت کنید که این دو عبارت مترادف نیستند. دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی دو واژه ای هستند که در اکثر مواقع با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. در اصل واقعیت این است که ما نمی‌توانیم این دو عبارت را به جای همدیگر به کار ببریم.

شباهت های بسیار زیادی بین این دو حرفه وجود دارد، اما خیلی سخت است که مرز بین این دو حرفه را مشخص کنیم. با این حال، تفاوت خیلی ناچیزی بین فردی که دکوراتور داخلی کار می‌کند با فردی که یک طراح داخلی است وجود دارد. برخی از این تفاوت‌ها کاملا مشخص هستند اما بعضی از این تفاوت‌ها نامحسوس هستند. در این مطلب ما قصد داریم تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی را برای شما کاملا بیان کنیم تا وجه تمایز این دو عبارت را بیابید و متوجه شوید که کدام تخصص مناسب کار شما است. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی

تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی

طراحی داخلی یک تخصص است که نیاز به گذراندن کلاس‌های آموزشی و تمرین دارد. شما با شناخت پارچه‌ها و رنگ‌ها و تمرین‌های طراحی با استفاده از ترسیم، کامپیوتر (CAD)، ترسیم، طراحی مبلمان، معماری، برنامه ریزی فضایی و… تخصص در این حرفه را کسب می‌کنند. خیلی از طراحان بعد از فارغ تحصیلی از این رشته با یک شرکت یا طراح داخلی که مشغول فعالیت به صورت حرفه ای است همکاری می‌کنند تا به مرور زمان بتوانند شرکت شخصی خود را ثبت کنند.

در طرف دیگر دکوراتورها هستند که فقط با ظاهر فضا کار دارند. اغلب دکوراتورها دوره‌های تخصصی را آموزش دیده اند. بسیار این موضوع روشن است که با وجود وجه اشتراکات زیاد ، این دو تخصص با هم مترادف نیستند و هر کدام در حوزه‌ی کاری متفاوتی مشغول به کار هستند. جامعه طراحان داخلی آمریکا، چنین تعریفی از طراح داخلی دارند:

افراد متخصصی هستند که تخصص خود را از طریق آموزش‌های رسمی برای طراحی فضاهای داخلی با عملکرد بالا کسب کرده‌اند. اصلی‌ترین قسمت کار یک طراح داخلی ، داشتن هنر و دانش درک رفتار‌های مردم جهت ساخت فضاهای خلاقانه درون ساختارهایی است که طراحی آن را معماران داخلی انجام داده‌اند. طراح داخلی می‌تواند کار دکوراسیون داخلی و چیدمان را انجام دهد اما دکوراتور نمی‌تواند کار طراحی داخلی انجام دهند، برای این کار حتما لازم است که مدرک داشته باشند. طراح داخلی با شماره معمار پروژه امکان تغییر طراحی معماری را دارد مثلا می‌توانند برای رسیدن به  طراحی داخلی ایده آل، دیوار را جابجا کنند.

دکوراسیون داخلی چیست؟

دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی

کار طراحی دکوراسیون داخلی توسط دکوراتور انجام می‌شود دکوراتور‌ها به دور از طراحی معماری و قواعد مهندسی فقط کار ساختار تزئینات داخلی و انتخاب رنگ، پرده‌ها، تابلوها، متریال و.. را بر عهده دارند. هر فردی که محل کار یا خانه را تزیین کرده باشد یا چیدمان میز اداری را انجام داده باشد، می‌توانیم بگوییم کار طراحی داخلی انجام داده است. این هنر محبوبیت بسیار زیادی در بین مردم دارد.

دکوراسیون داخلی در اصل حلقه اتصال بین طراحی داخلی و علم معماری است. دکوراسیون داخلی از یک طرف چون علم معماری با ساختمان و عناصر تشکیل دهنده آن مرتبط است و از طرف دیگر چون طراحی داخلی تمرکز بر فضاهای داخلی دارد.

طراحی داخلی چیست؟

یکی از شاخه‌های طراحی معماری، طراحی داخلی است. کار طراح داخلی ایجاد فضا‌های داخلی ساختمان با توجه به اصول طراحی معماری است. طراح داخلی در صورت داشتن علم کارهای هنری و درک آن می‌تواند در خصوص چیدمان و تزئین داخلی صاحب نظر باشد. طراحی داخلی به دلیل ساخت و ساز فضاها و نقشه کشی ارتباط خیلی نزدیکی به معماری دارد.

طراحی داخلی حرفه‌ای است که به فعالیت‌های عملی و دانش احتیاج دارد. خیلی از دانشگاه‌ها دوره‌ای تحت عنوان طراحی داخلی دارند. طراحان داخلی معمولا در مورد طراحی با کامپیوتر، رنگ و پارچه، نقاشی، طراحی مبلمان اداری، معماری، برنامه ریزی فضا، محل قرارگیری پارتیشن اداری و.. کتاب‌هایی را می‌گذرانند. اکثر فارغ التحصیلان رشته طراحی داخلی قبل از اینکه بتوانند شرکت خود را تاسیس و ثبت کنند باید حتما چندین سال را به کارآموزی در دیگر شرکت‌ها بگذرانند.

طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی در پروژه های معماری

دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی

متاسفانه آشفتگی بسیاری در حوزه‌ی طراح داخلی و طراح دکوراسیون یا دکوراتور وجود دارد. خیلی مواقع پیش آمده که هیچ تخصصی در این دو حوزه ندارند و تحصیل نکرده‌اند و همین افراد شروع به دکوراسیون و طراحی داخلی می‌کنند. این امر باعث می‌شود که یک طرح غیر استانداردی تحویل دهند و مورد بعدی اینکه سرمایه هم به هدر دهند.

البته نبود قانون هم به این آشفتگی دامن زده است. در صورتی که مراحل یک پروسه‌ی مهندسی به این صورت است که طراح معماری از اول پروژه با معمار هماهنگ است و تا پایان پروژه معمار و طراح داخلی با همفکری هم کار را جلو می‌برند. بعد از همفکری معمار و طراح داخلی کار دکوراتور تازه شروع می‌شود. دکوراتور شروع به تزیین فضاهای داخلی طراحی شده توسط طراح داخلی می‌کند.

به این نکته توجه کنید که طراح دکوراسیون فقط درباره‌ی شکل، ظاهر و فرم متریال تصمیم گیری می‌کند ولی این طراح داخلی است که درباره‌ی کیفیت متریال نظر می‌دهد که آیا متریال از لحاظ گرما، صدا، عایق بندی و... مناسب است.

نتیجه گیری

ما در این مطلب تفاوت دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی را بیان کردیم و این که هر کدام چه تخصصی دارند و فعالیت هر یک به تفکیک مطرح شده است.

برای درک بهتر تفاوت های طراحی داخلی با طراحی دکوراسیون داخلی این نکته را بدانید که شما برای اجرای طراحی دکوراسیون داخلی احتیاجی به مهندسی و ساخت و ساز ندارید، در هر جایی شما می‌توانید با تعویض پرده ، وسایل، تزئینات ، مبلمان و کاغذ دیواری و..دکوراسیون خود را تغییر دهید. اما برای اجرای یک پروژه طراحی داخلی برای ساختمانی که بنا شده است و احتیاج  به بازسازی خانه است نیاز به یک معمار دارید.

گروه مبلمان اداری دکوران با بیش از نیم قرن سابقه در صنعت مبلمان کشور مشاور و راهنمای شما در طراحی دکوراسیون داخلی دفتر کارتان خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما از طریق شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید!

امتیاز بدهید :
0.0

نظرات کاربران

title

message

021 63000