دکوراسیون اداری مینیمال چه ویژگی هایی دارد؟

نظر 0 1401/02/27

سبکی که برای طراحی داخلی اداری پیاده‌سازی می‌شود یکی از مسائلی است که اهمیت بسیار بالایی دارد. در این مطلب قصد داریم راجع به دکوراسیون اداری مینیمال صحبت کنیم که یک سبک مدرن و امروزی و همچنین پرطرفدار به شمار می‌آید. همچنین در مورد خصوصیات سبک مینیمال خواهیم گفت و به اصول طراحی فضای اداری مینیمال نیز اشاره خواهیم کرد. اگر به موضوع روش‌های طراحی داخلی مدرن علاقه‌مند هستید خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.


دکوراسیون اداری مینیمال چیست؟

طراحی مینیمالیستی فضای اداری

پیش از این در مقالۀ "مبلمان اداری مدرن و کلاسیک" اشارۀ کوتاهی به دکوراسیون اداری مینیمال داشتیم. همان‌طور که گفته شد واژۀ مینیمال (Minimal) به معنای کمینه‌گرایی و سادگی است. در این شیوۀ طراحی داخلی سعی بر این است که تا جای ممکن از وسایل و آیتم‌های کمتری برای دکوراسیون فضا استفاده شود. این موضوع جزو اصلی‌ترین خصوصیات سبک مینیمال محسوب می‌شود. برخلاف طراحی‌های کلاسیک که بر روی تجملات و شلوغی فضا تاکید دارد در طراحی مینیمالیستی فضای اداری دیگر شاهد آیتم‌های پر زرق و برق نیستیم. اما نباید تصور کنید که سادگی باعث شده تا زیبایی محیط از بین برود بلکه برعکس، طراحی مینیمال زیبایی‌های خاص خودش را دارد و یک فضای مدرن را پیش چشم شما ترسیم می‌کند.

در کشورهای پیشرفته این سبک بیش از نیم‌قرن است که در محیط‌های اداری پیاده‌سازی می‌شود. اما اگر بخواهیم ریشه‌ای‌تر به مسئله نگاه کنیم شاید بتوان ردپای این سبک را در گذشته‌های دورتر نیز پیدا کرد. حتماً می‌دانید که کشورهای شرق آسیا به‌ویژه ژاپن و کره از قدیم‌الایام برای طراحی داخلی منازل خود سادگی را در اولویت قرار می‌دهند. هنوز هم بیشتر خانه‌هایی که از سبک سنتی پیروی می‌کنند در این کشورها به همان شیوۀ سابق طراحی می‌شوند. پس شاید این ادعا چندان هم نادرست نباشد اگر بگوییم سبک مینیمالیست الهام گرفته از فرهنگ کهن شرقی است! به هر حال، صرف نظر از اینکه چه کسی مبدع این سبک خاص بوده در یک چیز تردیدی وجود ندارد و آن این است که دکوراسیون اداری مینیمال امروزه طرفداران زیادی دارد. پس اگر شما هم برای طراحی داخلی دفتر کار خودتان این شیوه را انتخاب کنید پابه‌پای جهان مدرن به‌پیش خواهید رفت.

اصول طراحی فضای اداری مینیمال که باید به آنها توجه کرد

طراحی فضای اداری مینیمال

اگر بخواهید دکوراسیون اداری مینیمال را برای فضای محل کار خود انتخاب کنید قبل از هر چیز باید اصول آن را بدانید. یک سری قواعد وجود دارد که در این سبک باید رعایت شوند تا نتیجۀ مطلوب حاصل شود. آنچه در ادامه می‌خوانید مهم ترین اصول دکوراسیون مینیمال است که رعایت آنها الزامی است.

رنگ های به کار رفته در طراحی مینیمالیستی فضای اداری

رنگ‌ها یک عنصر مهم در طراحی داخلی هستند. در هر سبکی یک سری رنگ‌ها بیش از دیگر طیف‌های رنگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. طراحی مینیمالیستی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این سبک اغلب رنگ‌های خنثی نظیر سفید یا خاکستری هستند که به‌عنوان رنگ غالب انتخاب می‌شوند. اما برای استفاده از رنگ‌های خنثی باید توجه داشت که رنگ‌های مکمل به‌درستی مورد استفاده قرار بگیرند. رنگ‌های خنثی اگر بیش از حد در محیط به کار بروند فضایی کسل‌کننده را ایجاد می‌کنند. در نتیجه باید رنگ‌های مکمل را برای تلطیف فضا به کار گرفت. به‌عنوان مثال قهوه‌ای یک مکمل خوب برای سفید و طوسی به‌حساب می‌آید و ترکیب بسیار جالبی خلق می‌کند.

مسئلۀ رنگ‌ها به همین مورد کوچک ختم نمی‌شود. در انتخاب رنگ مناسب برای دفتر کار همچنین باید توجه کنید که متراژ دفتر شما چقدر است. نورپردازی و تعداد پنجره‌ها نیز فاکتور دیگری است که باید مد نظر قرار داد.

استفاده از پارتیشن اداری

اگر قصد پیاده‌سازی سبک مینیمالیست را دارید بهتر است بدانید که دیوارکشی برای جداسازی و تفکیک فضا یک کار غلط و غیر اصولی است. در این سبک شما باید سادگی را مبنا قرار بدهید. وجود دیوارهای متعدد با سادگی محیط هیچ سنخیتی ندارد. نصب پارتیشن اداری به‌جای دیوارکشی کاری است که با انجام آن نه‌تنها سادگی محیط حفظ می‌شود بلکه در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی خواهد شد. پیشنهاد ما برای بهترشدن دکوراسیون دفتر کارتان استفاده از پارتیشن شیشه ای است. این پارتیشن‌ها باعث تعامل بهتر میان کارمندان می‌شود و در عین حال مدل فریم لس آن با سبک طراحی مینیمالیسم همخوانی کامل دارد.

استفاده از پارتیشن اداری ماژولار یا مدولار هم یک اقدام مناسب است. این نوع دیواره ها قابلیت حمل و جابه‌جایی را دارند و می‌توانید هر زمان که خواستید آنها را به محل دیگری منتقل کنید. اگر بخواهید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید پارتیشن متحرک ارزان‌قیمت هم ممکن است گزینۀ خوبی باشد.

مبلمان اداری مناسب

خصوصیات سبک مینیمال

گفتیم که دکوراسیون اداری مینیمال بر کمینه گرایی تاکید دارد. با این وجود تمام دفاتر کاری به یک سری حداقل‌ها از جمله مبلمان اداری مناسب احتیاج دارند. برای حفظ تناسب و هماهنگی میان وسایل و فضا باید نکته‌ای را در هنگام خرید مبلمان اداری به یاد داشته باشید. مبلمان شما باید طرح‌های ساده داشته باشد و تا جایی که امکان دارد فضای کمتری را اشغال کند. یکی از توصیه‌های مفید برای بهره‌وری حداکثری از فضا و جلوگیری از شلوغی دفتر کار خرید میزهای مدولار و DIY است. این مدل از میزها انعطاف‌پذیری بالایی دارند و بسته به متراژ فضا می‌توان ابعاد آنها را گسترش یا کاهش داد. همین ویژگی خاص باعث شده تا با طراحی مینیمالیست هماهنگی خوبی داشته باشند.

دسته بندی کردن آیتم های موجود

دکوراسیون اداری مینیمال 2

طراحی داخلی تنها با خرید وسایل جدید برای دفتر کار انجام نمی‌شود. آیتم‌هایی که در حال حاضر وجود دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند هم از اهمیت بالایی برخوردارند. یک ترفند ساده اما به‌شدت کاربردی برای اجرای سبک کمینه‌گرایی دسته‌بندی‌کردن آیتم‌های مختلف است. این کار نه‌تنها از شلوغی و بی‌نظمی جلوگیری می‌کند بلکه باعث می‌شود دفتری تمیز و مرتب داشته باشید. همچنین با دسته‌بندی لوازم، برای پیداکردن یک وسیلۀ خاص لازم نیست زمان زیادی صرف کنید.

برای انجام دسته‌بندی کافی است وسایلی مثل خودکار، کاغذهای سفید، دفترچه یادداشت، منگنه و مواردی از این دست را در گروه "لوازم‌تحریر" کنار یکدیگر قرار بدهید. یا مثلاً می‌توانید مجلات و روزنامه‌ها را در گروه "خواندنی‌ها" طبقه‌بندی کنید و روی یک میز عسلی بگذارید. با همین ترفندهای ساده فضای اشغال‌شدهٔ زیادی را آزاد خواهید کرد و یک فضای ساده را در محل کار ایجاد خواهید کرد.

چند توصیه دیگر برای پیاده سازی دکوراسیون اداری مینیمال

طراحی مینیمال اداری

در مورد اصول طراحی مینیمال اداری صحبت کردیم اما به غیر از موارد ذکر شده راهکارهای سودمند دیگری را هم می‌توان ارائه کرد که شما را به هدف نزدیک‌تر کند. در این قسمت می‌خواهیم راجع به چند مورد از این ترفندهای کاربردی صحبت کنیم.

وسایلی را نگه دارید که حس خوبی به شما می دهند

یکی از رازهای داشتن اتاق کار مینیمال این است که تنها وسایلی را در محل کار خود نگه دارید که حس خوبی به شما می‌دهند. این کار علاوه بر بهبود سادگی فضا راندمان را نیز افزایش می‌دهد. وسایل اضافی می‌توانند هر چیزی باشند. شاید کتاب‌هایی را هدیه گرفته باشید که با سلیقۀ شما همخوانی ندارند و تمایلی به خواندن آنها ندارید. ممکن است تعداد تابلوهایی که به دیوارها آویخته‌اید زیاد شده باشد. حتی شاید مجسمه‌ها و تندیس‌هایی که بر روی میزها و قفسه‌ها هستند حس مثبتی در شما ایجاد نکنند. گاهی ممکن است فضا را بیش از حد شلوغ کرده باشید اما در نگاه اول خودتان متوجۀ این قضیه نشوید. برای حفظ سادگی می‌توانید آیتم‌های اضافی را حذف کرده یا آنها را با موارد بهتری جایگزین کنید.

دکوراسیون اداری به سبک مینیمال با آثار هنری ساده

یک نکته که شاید کمتر مورد توجه قرار بگیرد این است که تابلوها و وسایل تزئینی دفتر باید با سبک طراحی داخلی هماهنگ باشند. اگر قصد پیاده‌سازی مینیمالیسم را دارید باید بدانید که آثار هنری کلاسیک و با جزئیات زیاد مناسب این سبک نیست. شما باید به دنبال تابلوهای هنری مدرن با جزئیات کم و حالت مفهومی باشید. برای میز کار خود نیز به حداقل‌ها بسنده کنید و از تجمل‌گرایی بپرهیزید. یک چراغ‌مطالعهٔ ساده و سایر اکسسوری‌های ضروری برای انجام کارها و مجسمه‌های برنزی کوچک برای میز کفایت می‌کند.

سادگی دلیل بر بی روح بودن محیط نیست

توجه کنید که افراط کردن در سادگی بیش از حد محیط هم کار درستی نیست. فضای اتاق کار شما نباید بیش از حد ساده باشد و یک محیط بی‌روح را به وجود بیاورد. کامندان در محل کار باید انرژی و انگیزۀ کافی برای انجام فعالیت داشته باشند. با چند گلدان کوچک به‌سادگی می‌توانید یک محیط سرزنده و شاد را به وجود بیاورید بدون آنکه از سبک مینیمال فاصله بگیرید.

نتیجه گیری

سعی کردیم در این مقاله به ساده‌ترین شکل ممکن دربارۀ طراحی داخلی به سبک مینیمال صحبت کنیم و اصول اجرا و پیاده‌سازی آن را توضیح دهیم. امیدواریم که خواندن این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. نظرات خودتان را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید. گروه مبلمان اداری دکوران آمادۀ ارائه راهنمایی و مشاوره به شما جهت طراحی داخلی دفتر کار و محیط‌های اداری است. تیم باتجربه و متعهد ما باسابقه‌ای درخشان در این زمینه بهترین نتیجه را برای شما تضمین می‌کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی درج شده در سایت با کارشناسان ما در بخش فروش و قراردادها تماس بگیرید.

امتیاز بدهید :
0.0

نظرات کاربران

title

message

021 63000